
Hans Henrik Knoop
Om forfatteren
Hans Henrik er psykolog og lektor ved Aarhus Universitet samt Extraordinary Professor ved North-West University i Sydafrika. Han forsker primært i positiv psykologi med fokus på læring, kreativitet og trivsel i pædagogik og arbejdsliv, og han har i samarbejde med kolleger etableret Danmarks første internationalt akkrediterede masteruddannelse i positiv psykologi med over 300 studerende. Hans Henrik har udført forskningsbaseret konsulentarbejde for et stort antal institutioner og kommuner i Danmark, og internationalt har han været involveret i flere store EU-finansierede udviklingsprojekter.
Gennem mange år har Hans Henrik samarbejdet med kolleger ved Harvard University, Stanford University og Claremont Graduate University i GoodWork Project, og som forsker har han deltaget i udviklingsprojekter for blandt andet LEGO, Danfoss Universe, SIS Akademi og Royal Greenland Academy. Hans Henrik har bidraget til DR2’s programmer om talentudvikling i skolen, og han var faglig ansvarlig for TV2’s dokumentarserier Plan B og SKOLEN – verdensklasse på 100 dage. På baggrund af sin akademiske ekspertise har Hans Henrik deltaget i ministerielt udvalgsarbejde vedrørende alsidig personlig udvikling, pædagogisk brug af IT i folkeskolen, pædagogiske læreplaner, talentudvikling og trivsel samt regeringens skolestartsudvalg og Evalueringsinstituttets projekt vedrørende læringsmiljøer i folkeskolen.
Hans Henrik har publiceret talrige bøger, over 160 artikler og bidrager løbende med reviews for psykologiske og uddannelsesvidenskabelige tidsskrifter. Han var medredaktør af tidsskriftet Kognition & Pædagogik for Dansk Psykologisk Forlag 2003-2014. Derudover er Hans Henrik en meget efterspurgt foredragsholder både herhjemme og i udlandet, og han har præsenteret sit arbejde gennem mere end 1000 inviterede foredrag.
Desuden er Hans Henrik medlem af bestyrelsen i International Positive Psychology Association siden 2007 og var præsident for European Network for Positive Psychology fra 2010-2014. Fra 2007-2010 var han forskningsdirektør i Universe Research Lab og i samarbejde med kolleger ved Aarhus Universitet var han i 2010 vært for 5th European Conference on Positive Psychology i København.
Profil (DPU): http://pure.au.dk/portal/da/knoop@edu.au.dk
Twitter: https://twitter.com/hanshenrikknoop
Facebook: https://da-dk.facebook.com/hans.h.knoop
Kontakt: knoop@edu.au.dk
Det siger forfatteren om Positiv psykologi – positiv pædagogik (2007)
Derfor skrev jeg bogen:
”Antologien rummer bidrag af en hel række af de vigtigste tænkere på det pædagogisk-psykologisk område, og vi vurderede, at det var vigtigt at få disse originalbidrag formidlet til en bred læserkreds, fordi positiv psykologi ofte formidles via sekundære kilder og selvhjælpslitteratur, som ikke altid er ordentligt videnskabeligt funderet. Etableringen af positiv psykologi som underdisciplin i psykologien har især været motiveret af ønsket om at sætte skarpere videnskabeligt fokus på de aspekter af tilværelsen, der gør den værd at opleve - og at skabe en solid kobling mellem denne videnskab og anvendelsen af den. Antologien har vist sig at være et vigtigt bidrag til denne udvikling, og den indgår bl.a. som en del af grundlitteraturen på Aarhus Universitets master i positiv psykologi.”
Mine inspirationskilder:
”Siden jeg påbegyndte mit samarbejde med professorerne Howard Gardner, Harvard University, Mihaly Csikszentmihalyi, Claremont Graduate University og William Damon, Stanford University i The GoodWork Project i midten af 90’erne, har jeg været optaget af, hvordan livskvalitet (trivsel), kvalitet i arbejdet (faglighed og umage) og kvalitet i mellemmenneskelige forhold (kommunikation, kultur og sociale strukturer) kan forstås og fremmes. Denne antologi rummer efter min vurdering nogle meget vigtige bidrag i den forbindelse, og jeg er meget taknemmelig for, at jeg fik lov til at redigere den sammen med min kollega Jørgen Lyhne.”
Det er jeg særlig stolt over:
”At det er lykkedes at få bidrag fra så mange fremragende forskere. Mig bekendt er det fx første gang Nobelpristageren Daniel Kahneman præsenterer sin teori om de to kognitive systemer på dansk. Det samme gælder Barbara Fredricksons teori om positive emotioners betydning for os. Og de glimrende oversigtsartikler af Ruut Veenhoven, Barry Schwartz, Daniel Gilbert, Timothy Wilson og Martin Führ ligesom Csikszentmihalyi er med til både at indlede og afrunde sammen med henholdsvis Martin Seligman og undertegnede.”
Sådan finder jeg værdi i mit arbejde:
”At jeg som forsker har mulighed for at fordybe mig i meget svære problemstillinger og i processen forsøge at blive klog nok til at gøre noget hensigtsmæssigt ved dem. Især de åbenlyse begrænsninger i menneskelig kommunikation, den stadige risiko for at de bedste ting i livet slår over i deres modsætning, og at maskinerne er godt i gang med at gøre mennesker overflødige som arbejdskraft, optager mig.”
Mine forbilleder:
”Der er mange, mange mennesker, som har inspireret mig gennem tiden, og jeg vil nødigt fremhæve nogle frem for andre. Ja, jeg tror faktisk, der ligger en meget stor social kvalitet gemt i svaret på, hvordan hvert eneste møde mellem mennesker kan betragtes som forbilledligt på selv allermindste vis.”
Udgivelser på Dansk Psykologisk Forlag
- Hans Henrik har i samarbejde med Jørgen Lyhne redigeret antologien Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø (2005) (udgået fra forlaget)
- Hans Henrik har i samarbejde med Liv Lassen og Lena Boström redigeret Læring og læringsstile – om unikke og fælles veje i pædagogikken (2007). Han har skrevet forordet i samarbejde med de to andre redaktører, og har desuden bidraget med kapitlet At læse verden og skrive verdens historie.
Overalt i den vestlige verden anvendes begrebet læringsstile i alle slags lærende organisationer: fra skoler til universiteter og erhvervsvirksomheder. Betydningen af begrebet varierer, og der teoretiseres ofte over det, men det underbygges ikke altid praktisk. Det har ofte været oplagt at sammenfatte de betydeligste bidrag fra den 11. internationale konference i Learning Style Information Network (ELSIN), juni 2006, som tematiserede en åben, bredt baseret og rummelig forskning i læringsstile.
I antologien defineres begrebet læringsstile bredt som måder at tilegne sig kompetencer på, og en persons foretrukne læringsstil i en given situation angiver den mest effektive og nydelsesfulde måde. De udvalgte artikler, der alle er skrevet af anerkendte forskere og praktikere, som arbejder med læringsstile og livslang læring, bidrager med viden om blandt andet flow, læringsstiles fænomenologi, matematik- og læsevanskeligheder, kortlægning af muligheder samt metoder til at tilrettelægge undervisning og arbejde.
Henvender sig til såvel pædagogiske praktikere og teoretikere som ledere, konsulenter, politikere og alle andre, der er optaget af at give børn og unge de vilkår for læring, de fortjener, og som samfundet allerede på ganske kort sigt er afhængig af.
- Bogen Positiv psykologi – positiv pædagogik fra 2007 har Hans Henrik redigeret i samarbejde med Jørgen Lyhne.
Positiv psykologi sætter fokus på glæde, trivsel, lykke og det gode liv. Her præsenteres den positive psykologis bagvedliggende teori og de deraf følgende pædagogiske implikationer i forhold til optimale læringsmiljøer, ledelse, undervisning, læring og arbejdsliv.
Bogen går tæt på psykologiens og pædagogikkens skifte fra fokus på patologi og helbredelse til en øget opmærksomhed på, hvordan normalfungerende mennesker har det, og hvilke udviklingspotentialer der findes her.
I pædagogikken har vi i et halvt århundrede været optaget af at forstå intellektets og tænkningens betydning for læring. Nu er turen kommet til at sætte fokus på betydningen af den emotionelle og sociale intelligens. Den nyeste psykologiske og pædagogiske forskning har vist, at det kan betale sig at intensivere brugen af anerkendelse, engagement og tilpas faglig udfordring i såvel skolerne som på arbejdspladserne. I positiv pædagogik rettes fokus mod kunsten at skabe optimale læringsmiljøer, hvor pædagogikkens små mirakler udfolder sig i nærværende og anerkendende læringsrelationer.
Hans Henrik har forfattet eller medforfattet følgende kapitler: Forord, Om menneskevenlige lærings- og arbejdsmiljøer, Aspekter af kreativ læring, Kompleksitet – voksende orden ingen helt forstår og Kompleksitet – universalt ideal og global trussel.
Video
- I YouTube-videoen interviewer Hans Henrik samarbejdspartneren Barbara Fredrickson som del af Dansk Psykologisk Forlags præsentation af Barbaras bog Positivitet – Kilder til vækst i livet.
https://www.youtube.com/watch?v=iBYlyOQ50_M
- DK4 har på deres YouTube-kanal delt et afsnit fra serien Pionermagasinet. Dette afsnit handler blandt andet om Hans Henriks tilgang til kreativitet og innovation i pædagogikken.
https://www.youtube.com/watch?v=xnrOvD6Bprw&index=43&list=LLUsCQ5yS-W0OCaN2ZuaARqg
- I videoen Personlig udvikling og ansvar (delt via Aarhus Universitets YouTube-kanal), fortæller Hans Henrik om, hvordan unges personlighed udvikles, og hvordan et lederuddannelsesforløb for unge kan styrke deres kompetencer, holdninger, adfærd, sociale relationer såvel som deres selvfølelse, selvtillid, selvværd og empati.
https://www.youtube.com/watch?v=1MfFaY9iUD8&list=LLUsCQ5yS-W0OCaN2ZuaARqg&index=46
- På Aarhus Universitets YouTube-kanal er der også delt en video, hvor Hans Henrik fortæller om positiv psykologi og evidens for et bedre samfund.
https://www.youtube.com/watch?v=bIy9x3Ys9a8
- I YouTube-videoen Which factors can help to optimize the potential of youth in South Africa interviewes Hans Henrik om de faktorer, der, ifølge ham, kan optimere de unge sydafrikaneres potentiale.
https://www.youtube.com/watch?v=HdMz5KXxwOM
Bibliografi
- Andersen, P.Ø. & Knoop, H.H. (Red.) (2002). Børns liv og læreprocesser i det moderne samfund. Værløse: Billesø & Baltzer.
- Andersen, F.Ø., & Knoop, H.H. (Red.) (2005). Et nyt læringslandskab: Flow, intelligens og det gode læringsmiljø. 1. udg. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Andresen, B.B. & Knoop, H.H. (2003). Pædagogisk brug af IT i folkeskolen. København: Danish School of Education Press.
- Csikszentmihalyi, M. & Knoop, H.H. (2008). Kompleksitet – universelt ideal og global trussel. I Lyhne, J. & Knoop, H.H. (Red.), Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik, s. 243-264. København: Dansk psykologisk Forlag.
- Egelund, N. & Knoop, H.H. (2006). En god skolestart: Et samlet læringsforløb for dagtilbud, indskoling og fritidsordning. København: Regeringens skolestartsudvalg.
- Holm, C. & Knoop, H.H. (2009). Liberalistisk lykkepædagogik og oppustet selvværd: eller mere intelligent pædagogik via brug af ny viden?. Vera: tidsskrift for pædagoger, 47, s. 2-9.
- Knoop, H.H., & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Project Zero Publishing.
- Knoop, H.H. (2001). Humane Creativity in Danish Education. København: Danish University of Education.
- Knoop, H.H. (2001). Journalistik på kanten af chaos. I Journalistik på nettet. Århus: AJOUR Danmarks Journalisthøjskole.
- Knoop, H.H. (2001). Livslang læring - menneskeret eller politisk krav. I Uddannelse, 2001(9).
- Knoop, H.H. (2002). Basic Values Above Politics. Paper.
- Knoop, H.H. (2002). Børn og maskiner. I Børns liv og læreprocesser i det moderne samfund. Værløse: Billesø & Baltzer.
- Knoop, H.H. (2002). Børns indflydelse og møde med magt. I Børns liv og læreprocesser i det moderne samfund. Værløse: Billesø & Baltzer.
- Knoop, H.H. (2002). Børns liv og læring. I Børns liv og læreprocesser i det moderne samfund. Værløse: Billesø & Baltzer.
- Knoop, H.H. (2002). Ledelse i blinde. I Forum, maj.
- Knoop, H.H. (2002). Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere. København: Aschehoug Forlag.
- Knoop, H.H. (2002). Play, learning and Creativity - Why Happy Children are Better Learners. København: Aschehoug.
- Knoop, H.H. (2002). Science-based evaulation of well-being, self-control, and learning effectiveness among younger doctors: A pilot study.
- Knoop, H.H. (2002). Value Based survey. I Paper.
- Knoop, H.H. (2003). Computerspil: et stærkt pædagogisk potentiale med alvorlige risici. I Kognition & Pædagogik, 13(47).
- Knoop, H.H. (2003). Computerspil - en sag for journalister. I eJour, 22.
- Knoop, H.H. (2003). Farlige computerspil?. I Kognition og Pædagogik, 13(49).
- Knoop, H.H. (2003). Godt arbejde: Når excellence og etik går op i en højere enhed. I Godt arbejde. 1 udg. Sverige: Brain Books AB.
- Knoop, H.H. (2003). Harmonisk udvikling i Rosenholms skoler: ekstern forskningsrapport. 1. udg. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
- Knoop, H.H. (2003). Hvad er almendannelse? Om naturlig kultur og kultiveret natur. I Uddannelse, 36(5), s. 14-22.
- Knoop, H.H. (2003). IT i skolen. I Skolebestyrelsen, maj.
- Knoop, H.H. (2003). Lysten til at lære er lysten til livet. I Hellerup Magasin.
- Knoop, H.H. (2003). On learning and the concept of harmony. Paper.
- Knoop, H.H. (2003). Play, Learning, and Creativity: Why happy children are better learners. 1 udg. Madrid, Spain: WAECO.
- Knoop, H.H. (2003). The art of forgetting time and space.
- Knoop, H.H. (2003). Videnskabelige bidrag til 8 debatter om voldelige computerspil på www.spilpolitik.dk og www.debat.sol.dk.
- Knoop, H.H. (2003). Videnskabelige bidrag til debatter om computerspil på www.dr.dk/harddisken.
- Knoop, H.H. (2004). Andrew Cohen om forholdet mellem evolution og spiritualitet. I Kognition & Pædagogik, 14(53).
- Knoop, H.H. (Red.) (2004). Children, Play, and Time: Essays on the art of transforming stress to joyful challenges. København: Danish School of Education Press.
- Knoop, H.H. (2004). Computerspil: Til- eller frakoblet?. I Kognition & Pædagogik, 14(54).
- Knoop, H.H. (2004). Efterskrift om intuitiv dualisme og religiøse hjerner. I Kognition & Pædagogik, 14(53).
- Knoop, H.H. (2004). Evolution, mening og moral. I Kognition & Pædagogik, 14(53).
- Knoop, H.H., Znaider, R. & Ravn, I. (2004). Godt lederskab: Et eksplorativt interviewstudium om harmoni og disharmoni i dansk ledelse. 1 udg. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
- Knoop, H.H. (2004). Hjernevenlige læringsmiljøer. I Agora, 2(4).
- Knoop, H.H. (2004). Kunsten at debattere natur, intelligens og pædagogik. I Kognition & Pædagogik, nr. 51.
- Knoop, H.H. (2004). Lysten driver værket.
- Knoop, H.H. (2004). Læreplaner og flow. I Faglige indspil til pædagogiske læreplaner: en artikelsamling. København: Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.
- Knoop, H.H. (2004). Nogle almene principper for gode læringsmiljøer. I Unge Pædagoger, 2004(5).
- Knoop, H.H. (2004). Notat vedr. selvstændighed, kreativitet og iværksætterlyst: til undervisningsminister Ulla Tørnæs, Dekan Bjarne Wahlgren og Uddannelsesdirektør Arne Carlsen. København.
- Knoop, H.H. (2004). Om kunsten at finde flow i en verden, der ofte forhindrer det. I Kognition og Pædagogik, 52.
- Knoop, H.H. (2004). På tærsklen til det virtuelle liv: psykologiske og pædagogiske aspekter af den digitale teknologi. I Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 41(4).
- Knoop, H.H. (2004). Pædagogik og læring i virkeligheden: midtvejsrapport for forsknings- og udviklingsprojekt i Køge Kommunes daginstitutioner. 1 udg. København/Køge: Danmarks Pædagogiske Universitet/Køge Kommune.
- Knoop, H.H. (2004). The Drive from Within. I Children, Play, and Time: essays on the art of transforming stress to joyful challenges. 1. udg. København: Danmarks Lærerhøjskole.
- Knoop, H.H. (2004). Time Pressures and Timelessnes: on the art of forgetting space and time. I Children, Play, and Time: essays on the art of transforming stress to joyful challenges. 1. udg. København: Danmarks Lærerhøjskole.
- Knoop, H.H. (2005). At være tryg, inspireret og udfordret i en usikker verden. I Kognition & Pædagogik, 15, 57.
- Knoop, H.H. (2005). Dansk pædagogik som arbejdsmiljø. I Voksnes læringsrum. Værløse: Billesø.
- Knoop, H.H. (2005). Evolution, mening og moral. I H.H. Knoop, & J. Lyhne (Red.), Et nyt Læringslandskab: Flow, Intelligens og Det Gode Læringsmiljø. 1 udg., s. 45-66. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H. (2005). Flow i voksenlivet: om engagementets forudsætning, væsen og perspektiv. I Psyke og Logos, 26, 2.
- Knoop, H.H. (2005). Flow-begrebet: En præcisering. Open Source.
- Knoop, H.H. (2005). Fælles Mål og elevernes alsidige personlige udvikling. I Kvan, nr. 72.
- Knoop, H.H. (2005). Howard Gardners intelligensteori og pædagogik. I Pædagogiske Teorier. 4 udg. Værløse: Billesø.
- Knoop, H.H. (2005). Kompleksitet: voksende orden ingen helt forstår. I Kognition & Pædagogik, 15(57).
- Knoop, H.H. (2005). Krav og lyst.
- Knoop, H.H. (2005). Om kunsten at debattere natur, intelligens og pædagogik. I Knoop, H.H. & Lyhne, J. (Red.), Et Nyt Læringslandskab: Flow, Intelligens og Det Gode Læringsmiljø. 1 udg., s. 211-242. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H. (2005). Pædagogisk faglighed og udpegning af læringssituationer: Hvad pædagogerne i Køge forstår ved en god læringssituation. I Guldguiden. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.
- Knoop, H.H. (2005). Udfordringer til fremtidens pædagogik og læringsmiljø. I Et nyt læringslandskab: Flow, intelligens og det gode læringsmiljø. 1 udg. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H. (2005). Om kunsten at finde flow i en verden, der ofte forhindrer det. I Knoop, H.H. & Lyhne, J. (red.), Et Nyt Læringslandskab: Flow, Intelligens og Det Gode Læringsmiljø. 1 udg., s. 107-130. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H. (2005). Om kunsten at finde i flow i en verden, der ofte forhindrer det. I Kognition & Pædagogik, 14(52).
- Knoop, H.H. (2005). PISA og folkeskolens "målsætning". Bilagsmateriale til rapport afgivet af regeringens Skolestartudvalg. København.
- Knoop, H.H. (2006). Aspekter af kreative læringsmiljøer. I Kvan, 26(76), 107-120.
- Knoop, H.H. (2006). Flow. I Frie Grundskoler, 11.
- Knoop, H.H. (2006). Gode læringsmiljøer. I Folkeskolen, 19.
- Knoop, H.H. (2006). Hvordan lærer børn ?. I Uddannelse, 2.
- Knoop, H.H. (2006). Kreativitet. I Dansk Paedagogisk Tidsskrift, 1.
- Knoop, H.H. (2006). Læs verden og skriv verdens historie. I Læsepædagogen: medlemsblad for Landsforeningen af Læsepædagoger, 5, 16-21.
- Knoop, H.H. (2006). Positiv psykologi: Om menneskevenlige lærings- og arbejdsmiljøer. I Kognition & Pædagogik, 16, 60.
- Knoop, H.H. (2006). Velbegrundet ledelse er en befrielse og en berigelse. I Modus, november.
- Knoop, H.H. (2007). Aspects of Optimal Learning Environments: a General Approach to Human Being and Becoming. Play & Creativity, Hong Kong.
- Knoop, H.H. (2007). At læse verden og skrive verdens historie. I Lassen, L.M., Boström, L. & Knoop, H.H. (Red.), Læring og Læringsstile: om unikke og fælles veje i pædagogikken, 1 udg., s. 31-44. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H. (2007). Computerspil – et stærkt pædagogisk potentiale med alvorlige risici. I SkoleMagasinet.
- Knoop, H.H. (2007). Control and Responsibility: A Danish Perspective on Leadership. I Gardner, H. (Red.), Responsibility at Work: How Leading Professionals Act (or Don't Act) Responsibly. San Francisco: Jossey-Bass.
- Knoop, H.H. (2007). En køn omgang køn. I Kognition & Pædagogik, 17(64), 2-11.
- Knoop, H.H. (2007). Hvad er en god skolestart?. I Egelund, N. (Red.), Skolestart: udfordringer for daginstitution, skole og fritidsordninger, 1 udg., s. 67-85. Vejle: Kroghs Forlag.
- Knoop, H.H. (2007). Nyd og snyd i læreruddannelsen. I EMU - Danmarks undervisningsportal, april.
- Knoop, H.H. (2007). Når lysten til at lære overlever mødet med skolen. I Bogen om Skolebarnet. Raadet for Større Færdselssikkerhed, Mejeriforeningen, Forældreforeningen, Skole og Samfund.
- Knoop, H.H. (2007). Plan B for Talenter. I Kognition & Pædagogik, 17(63).
- Knoop, H.H. (2007). Rummelig skal være noget, man kan være. I Kognition & Pædagogik, 17(63), s. 73-78.
- Knoop, H.H. (2008). Aspekter af kreative læringsmiljøer. I Positiv psykologi: positiv pædagogik, 1 udg., s. 95-107. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H. (2008). Folkeskolen år 2025: Hvad holder og hvad bliver anderledes?. I Folkeskolen.
- Knoop H.H. (2008). Tre vedvarende pædagogiske energikilder. I Folkeskolen, 15. februar.
- Knoop, H.H. (2008). Kompleksitet: voksende orden ingen helt forstår. I Lyhne, J. & Knoop, H.H. (Red.), Positiv psykologi: positiv pædagogik, 1 udg., s. 219-242. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H. (2008). Om menneskevenlige læringsmiljøer. I Lyhne, J. & Knoop, H.H. (Red.), Positiv psykologi: positiv pædagogik, 1 udg., s. 75-94. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H. (2008). Parat til skolestart. I www.netdoktor.dk. København: Netdoktor Media A/S.
- Knoop, H.H. (2008). Positiv Psykologi: Væsentlige Tendenser og Teorier. I Myszak, A. & Nørby, S. (Red.), Positiv Psykologi: En introduktion til videnskaben om velvære og optimale processer, s. 42-71. København: Hans Reitzels Forlag.
- Knoop, H.H. (2008).Tydelige lærere og tydelige elever.
- Knoop, H.H. (2008). Wise Creativity and Creative Wisdom. I Craft, A., Gardner, H. & Claxton, G (red.), Creativity, Wisdom and Trusteeship. Thousand Oaks: Corwin Press.
- Knoop, H.H. (2008). Wise Creativity and Creative Wisdom: On Artful Living. Abstract from smART Psychology - The 2nd European Summer School (ESS), organised by European Federation of Psychology Student's Associations (EFPSA), Dolni Kubin, Slovakiet.
- Knoop, H.H. (2009). Det næste læringsår 10: går det for hurtigt?. I Kognition & Pædagogik, 19(74), s. 2-4.
- Knoop, H.H. (2009). En fremtid mellem kontrol og uforudsigelighed. I Kognition & Pædagogik, 19(74), s. 66-71.
- Knoop, H.H. (2009). Fundamenter og faldgruber i den pædagogiske verden. I Ungdomsforskning, 8, s. 31-38.
- Knoop, H.H. (2009). God evaluering er en lettelse og en berigelse. I Nordholm, K. (Red.), Lærings Arena: Evaluering i Naturfagene. Vol. 1. København: Alinea.
- Knoop, H.H. (2009). GoodWork Project after 15 years. I ED. Magazine.
- Knoop, H.H. (2009). Kreativitet i pædagogik og uddannelse. I Kognition & Pædagogik, 19(74), s. 58-61.
- Knoop, H.H. (2009). Kreativitet og innovation i pædagogik og uddannelse. Paper præsenteret at Kreativitet og innovation i uddannelse og læring, Hindsgavl slot, Danmark.
- Knoop, H.H. (2009). Lær eller dø. I Folkeskolen, 5.
- Knoop, H.H. (2009). Mange Måder At Lære På: forskningsbaseret udvikling af differentieret pædagogik. 1 udg. Sønderborg: Universe Research Lab.
- Knoop, H.H. (2009). Parat til skolestart. I www.netdoktor.dk.
- Knoop, H.H. (2009). Positivitet i pædagogikken. I Folkeskolen, 18.
- Knoop, H.H. (2009). The application of MI theory in Danish education. I Gardner, H. & Chen, J-Q. (Red.), Multiple intelligences around the world. San Francisco: Jossey-Bass, Incorporated Publishers.
- Knoop, H.H. (2010). Gode læringsmiljøer i 2010 og 2025. I Kragh-Müller, G., Ørsted Andersen, F. & Veje Hvitved, L. (Red.), Gode læringsmiljøer for børn, s. 277-291. København: Hans Reitzels Forlag.
- Knoop, H.H. (2010). GoodWork after 15 Years: in education, leadership and beyond. I Gardner, H. (Red.), GoodWork: theory and Practice: excellence, ethics, engagement, s. 63-84. Cambridge, MA: GoodWork project.
- Knoop, H.H. (2010). Hvordan kan pædagogik være mere interessant?. I Uddannelse og udfordringer til alle: hvor er din overligger?: Sorø-mødet 2010. 1 udg., s. 30-33. København: Undervisningsministeriet.
- Knoop, H.H. (2010). Hvordan pædagogik kan blive mere interessant. I Kognition & Pædagogik.
- Knoop, H.H. (2010). Positionering af positiv psykologi. I Kognition & Pædagogik, 20(75), s. 66-73.
- Knoop, H.H. (2010). Positiv psykologi i Danmark i 2010: Om ordentlig uorden. I Kognition & Pædagogik, 20(75), s. 2-13.
- Knoop, H.H. (2010). Simple principper for livet. I Folkeskolen, 127(17), s. 58.
- Knoop, H.H. (2010). Wise creativity and creative wisdom. I Craft, A., Claxton, G. & Gardner, H. (Red.), Creativity, wisdom, and trusteeship: exploring the role of education: complex Chinese edition, s. 185-206. Thousands Oaks: Sage Publications, Incorporated.
- Knoop, H.H. (2010). Yes, jeg er truet. I Folkeskolen, 127(3), s. 1.
- Knoop, H.H. (2011). Dansk forord. I At lykkes: en perspektivrig positiv psykologi om lykke og trivsel, s. 9-12. København: Forlaget Mindspace.
- Knoop, H.H. (2011). Drengene gider ikke rigtigt mere: Bagsmækken. I Folkeskolen, 128(18), s. 42.
- Knoop, H.H. (2011). Education in 2025: How Positive Psychology can Revitalize Education. I Stewart, I., Donaldson, S.I., Csikszentmihalyi, M. & Nakamura, J. (Red.), Applied Positive Psychology: Improving Everyday Life, Health, Schools, Work, and Society. New York: Routledge Academic.
- Knoop, H.H. (2011). Ekstern forskningsbaseret evaluering af Ledelsesudviklingsprojektet (LUP) i Sønderborg Kommune. 1. udg. Sønderborg: Sønderborg Kommune.
- Knoop, H.H., & Hildebrandt, S. (2011). God ledelse er en befrielse. I Kognition & Pædagogik, 21(82), s. 58-65.
- Knoop, H.H. (2011). Ild(sjæle) i arbejdslivet: et studie af engagement og mening i Århus Kommunes børn og unge. 1 udg. Aarhus: Århus Kommune.
- Knoop, H.H., & Christensen, G. (2011). Kontrol og frihed. I Kognition & Pædagogik, 21(82), s. 2-7.
- Knoop, H.H. (2011). Statsministerpædagogik: Bagsmækken. I Folkeskolen, 128(4), s. 46.
- Knoop, H.H. (2012). Arabic positive psychology. I Salama-Younes, M. (Red.), Handbook of positive psychology. 1 udg. Cairo, Egypt: The Anglo-Egyptian Bookshop.
- Knoop, H.H. (2012). Goda lärmiljöer 2010 och 2025. I Kragh-Müller, G., Ørsted Andersen, F. & Veje Hvidtved, L. (Red.), Goda lärmiljöer för barn, s. 212-226. Lund: Studentlitteratur.
- Knoop, H.H. (2012). Hvordan mediernes negative fokus påvirker folkestemningen. I Haagerup, U. (Red.), En konstruktiv nyhed. 1 udg., Vol. 1, s. 31-46. Aarhus: Forlaget Ajour.
- Knoop, H.H. (2012). Leg: Hvordan leg former hjernen, åbner op for fantasi og styrker sjælen. I Leg: Hvordan leg former hjernen, stimulerer fantasien og beriger livet. København: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H. (2012). Light, Camera, Action! I Kognition & Pædagogik, 22(83).
- Knoop, H.H. (2012). Om psykologien i en Ny Nordisk Skole. I Kognition & Pædagogik, 22(85).
- Knoop, H.H. (2012). Pædagogisk livskunst. I Chemi, T. (Red.), Kunsten at integrere kunst i undervisningen. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
- Knoop, H.H. (2013). Introduction to Positive Psychology. I PositivitiES.
- Knoop, H.H. (2013). Menneskevenlig ledelse – og det andet. I Kognition & Pædagogik, 23(87), s. 2-7.
- Knoop, H.H. (2013). Positiv Psykologi. Tænkepauser nr. 12. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
- Knoop, H.H. (2013). Positive education, or just education. I Proctor, C. & Linley, P.A. (Red.), Research, applications, and interventions for children and adolescents: positive psychology perspective. 1. udg., s. 199-210. Dordrecht: Springer Science + Business Media B.V.
- Knoop, H.H. (2014). Fra erhvervsskole til erhvervsliv: en undersøgelse af trivsel, læring og kreativitet blandt HG-elever på International Business College i Fredericia, Kolding og Aabenraa. Aarhus: Institut for Uddannelse og Pædagogik.
- Knoop, H.H. (2014). On learned, educational helplessness: How Positive Psychology can help. I Csikszentmihalyi, M. (Red.), Education and Youth Development in Cross-cultural Perspective: Contributions from Positive Psychology. Dordrecht: Springer.
- Knoop, H.H. (2014). Positive psychology: Reflections. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
- Knoop, H.H. (2014). Pædagogisk talentudvikling: om koblinger mellem det særlige og det specielle. 1 udg. TALENT-DK.
- Knoop, H.H. (2014). The Psychology of Leading Responsibly: Liberating Leadership. I Winner, E. & Kornaber, M. (Red.), Mind, Work, and Life: A Festschrift on the Occasion of Howard Gardner's 70th Birthday, s. 24-37. CreateSpace: Independent Publishing Platform.
- Knoop, H.H. (2014). Trivsel, læring og kreativitet via digitale medier. I Kognition & Pædagogik, 24(92), s. 2-10.
- Knoop, H.H. (2015). Om menneskevenlige lærings- og arbejdsmiljøer. I Iversen, K.S. (Red.), Ledelse og psykisk arbejdsmiljø. Aarhus: Institut for Uddannelse og Pædagogik.
- Knoop, H.H. (2015). Positive Psychologie. Aarhus: Institut for Uddannelse og Pædagogik.
- Knoop, H.H., & Andresen, B.B. (2003). Pædagogisk brug af IT i folkeskolen. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og Aarhus Universitet.
- Knoop, H.H., & Andresen, B.B. (2003). The Educational Use of IT in Schools: An expert review of the application of IT into the Danish Folkeskole. 1 udg. Copenhagen: Danish Ministry of Education / EU.
- Knoop, H.H. & Andersen, P.Ø. (Red.) (2002). Børns liv og læreprocesser i det moderne samfund. Værløse: Billesø & Baltzer.
- Knoop, H.H. & Baltzer, K. (Red.) (2004). Velkommen til 2004: Introduktion til årgangen og temanummeret om intelligens, 14. årgang nr. 51.
- Knoop, H.H. & Delle Fave, A. (2012). Well-Being and Cultures – Cross-Cultural Advancements in Positive Psychology vol. 3.. Dordrecht: Springer
- Knoop, H.H., & Delle Fave, A. (2013). Positive psychology and cross-cultural research. I Knoop, H.H. & Delle Fave, A. (Red.), Well-being and cultures: perspectives from positive psychology. 1. udg., 1-10. Dordrecht: Springer Science + Business Media B.V.
- Knoop, H.H., & Fredrickson, B. (2010). Forord. I Positivitet: Kilder til vækst i livet, s. 7-11. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H. & Gardner, H. (2001). Good Work in a Complex World. Cambridge: Harvard University.
- Knoop, H.H., Hansen, M. (Red.), Varming, O. (Red.), & Thomsen, P. (Red.) (2006). Psykologisk Pædagogisk Ordbog, 15. udg.15 udg. København: Hans Reitzels Forlag.
- Knoop, H.H., & Hildebrandt, S. (2013). God ledelse er en befrielse!: om skolekonflikten. http://www.steenhildebrandt.dk/2013/04/skolekonflikt/
- Knoop, H.H., & Jensen, A. F. (2003). Time for playful learning? A cross-cultural study of parental values and attitudes towards children's time for play. Billund: LEGO Learning Institute.
- Knoop, H.H. & Jensen, J-O. (2011). Lyst til at lære: om læringsstile: midtvejsevaluering af Aarhus Kommunes læringsstilsprojekt. 1 udg. Aarhus: Aarhus Kommune, Børn- og Unge-afdelingen.
- Knoop, H.H., & Lyhne, J. (2005). På vej mod et nyt læringslandskab. I Et nyt læringslandskab: Flow, intelligens og det gode læringsmiljø. 1 udg. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H., & Jørgen, L. (Red.) (2008). Positiv psykologi: positiv pædagogik. 1 udg. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H., Kirketerp Linstad, A., Jacobsen, H. & Lüthi, C. (2009). Mange måder at lære på. 1 udg. Sønderborg: Universe Research Lab.
- Knoop, H.H. (Red.), Linstad, A. K., Andersen, F. Ø., & Chemi, T. (2011). Mange måder at lære på. 1 udg. Vejle: Vejle Kommune.
- Knoop, H.H., & Linstad, A.K. (2012). Foretagsomhedens psykologi. I Kognition & Paedagogik, 22(83).
- Knoop, H.H. & Lyhne, J. (Red.) (2005). Et nyt læringslandskab – Flow, Intelligens og det gode læringsmiljø. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H., & Lyhne, J. (2008). Positiv psykologi i en pædagogisk verden. I Positiv psykologi: positiv pædagogik. 1 udg., s. 7-19. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H., M. Lassen, L., & Boström, L. (2007). Forord. I M. Lassen, L., Boström, L. & Knoop, H.H. (Red.), Læring og Læringsstile: om unikke og fælles veje i pædagogikken. 1 udg., s. 7-14. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Knoop, H.H., & Marujo, H. (Red.) (2012). Positive Nations and Communities. 1 udg. Dordrecht: Springer.
- Knoop, H.H., Nørby, S. & Myszak, A. (2014). Væsentlige strømninger, teorier og emner. I Nørby, S. & Myszak, A. (Red.), Positiv psykologi: En introduktion til videnskaben om velvære og optimale processer. 2. udg., s. 45-76. København: Hans Reitzels Forlag.
- Knoop, H.H., Ørsted Andersen, F., Kristensen, R., Lyhne, J., & Ringmose, C. (2007). Årgang 2007: Rum og Læring. I Kognition og Pædagogik, 17(63), s. 2-3.
- Lassen, L., Boström, L. & Knoop, H.H. (Red.) (2007). Læring og Læringsstile – om unikke og fælles veje i pædagogikken. København: Dansk psykologisk Forlag.
- Linstad, A. K., & Knoop, H.H. (2011). Relationskompetence, klasserumsledelse og lysten til at lære, skabe og handle: en forsknings- og udviklingsrapport fra Egtved skole, Vejle Kommune. 1 udg. Sønderborg: Universe Research Lab.
- Lyhne, J. & Knoop, H.H. (Red.) (2008). Positiv Psykologi – Positiv Pædagogik. Virum: Dansk psykologisk Forlag.
- Nielsen, L., Broström, S., Egelund, N., Knoop, H.H., Herskind, M., Poulsgaard, K. & Levin, M. (2006). En god skolestart. Et samlet læringsforløb for dagtilbud, indskoling og fritidsordning: Rapport afgivet af regeringens Skolestartudvalg. Undervisningsministeriet: Regeringens Skolestartudvalg.
- Ringsmose, C. & Knoop, H.H. (Red.) (2008). Køn og Læring. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
- Ringsmose, C., & Knoop, H.H. (Red.) (2008). Rum og Læring. Virum: Dansk Psykologisk Forlag.
Det er mere ubehageligt ikke at opleve noget end at opleve noget ubehageligt
E-bog DIGITAL ARTIKEL: ”Det er mere ubehageligt ikke at opleve noget end at opleve noget ubehageligt" af Hans Henrik Knoop, udkommet i tidsskriftet Kognition & Pædagogik, nr. 101, 2016.
Kognition & Pædagogik nr. 101
Kjeld Fredens, Jørgen Lyhne (red.), John Maul, Anne Vibeke Fleischer, Mogens Sommer Madsen, Jan Brødslev Olsen, Gudrun Gjesing, Charlotte Ringsmose, Anne Linder (red.), Frans Ørsted Andersen (red.), Lise Mølgaard, Tine Waast, Gerd Christensen (red.), Hans Månsson (red.), Lea Lund (red.), Steen Hildebrandt, Tatiana Chemi, Hans Henrik Knoop
Tidsskrift Kognition & Pædagogik nr. 101 - nr. 3, 26. årgang - september 2016. JUBILÆUMSNUMMER.
Trivsel, læring og kreativitet via digitale medier
E-bog DIGITAL ARTIKEL: "Trivsel, læring og kreativitet via digitale medier" af Hans Henrik Knoop, udkommet i tidsskriftet Kognition & Pædagogik, nr. 92, 2014.