SKRIV derudad

Underviser du kontekstbaseret og i autentiske skrivesituationer?

Image

 Hør mere om, hvordan du kan gøre skrivningen autentisk, brugbar og meningsfuld for dine elever.

Det er vigtigt, at sætte eleverne i autentiske skrivesituationer. Eleverne skal ikke skrive til læreren, de skal skrive til virkelige modtagere med et virkeligt formål og et indhold, der skal bruges til noget. På den måde får eleverne en langt større motivation for at præsentere gode tekster.

Baggrunden for SKRIV derudad er tanken om at gøre skrivningen og arbejdet med alle områder af elevens skrivekompetencer autentiske, brugbare og meningsfulde for den enkelte elev.

Formålet er:

  • at gøre skrivningen autentisk, brugbar og meningsfuld for eleverne
  • at ruste eleverne til bevidst at målrette deres tekster til en bestemt modtager
  • at give eleverne indblik i deres egne valg omkring tekstens afsender, æstetik og tekstnormer
  • at lade eleverne arbejde med stavning og grammatik i en kontekst, når det giver mening for indholdet, for modtageren, for afsenderen eller for tekstens norm.

Vil du vide mere om kontekstbaserede og autentiske skrivesituationer? Få tilsendt webinaret her:

Få tilsendt webinaret her

I webinaret kan du høre mere om ’SKRIV derudad’. Det er et undervisningsmateriale til situeret fremstilling i dansk til 2.-5. klasse, hvor eleverne skal skrive i autentiske situationer, målrette deres tekster til bestemte modtagere og arbejde med grammatik og stavning i en kontekst, der giver mening.