Hjælpecenter – DPU Voksne (og børn og unge)
Velkommen til hjælpecenteret for DPU på mit.dpf.dk.
Her kan du finde vejledninger, videoer og svar på de mest stillede spørgsmål.
Hurtigt overblik – klik for at gå direkte til sektionen:
1. Generelle Administratorfunktioner
2. Administrator- & Brugerstyring
3. Arbejd med DPU (Generel anvendelse)
4. Administrér DPU (Teknisk anvendelse)
5. FAQ’s – Ofte stillede spørgsmål
6. Kurser & Feedback
Hjælpevideoer:
For at komme direkte til alle hjælpevideoer, følg dette link.*
(*Åbner i en ny fane).
Vi henviser til relevante hjælpevideoer i næsten alle skriftelige FAQs nedenfor.
Administration
Vejledninger til Generelle Administratorfunktioner
1.
Kom godt i gang med DPU
Generel introduktion til DPU på mit.dpf.dk
Som administrator skal du først tildele brugeradgang til dine medarbejdere, der skal anvende DPU. Du tildeler brugeradgange under menupunktet Brugere og vælger +Tilføj bruger. Brugere kan inviteres via e-mail eller Unilogin.
Hvis I har godkendt vores data-anmodning i STIL vil Unilogin-medarbejdere dukke op på listen i Giv adgang til. Listen er kun et udvalg og hvis der er medarbejdere, der ikke dukker op på listen, kan de søges frem på deres navn.
Bemærk, at du også selv skal have brugeradgang, hvis du som administrator skal anvende DPU.
Hjælpevideo:
For en introduktion til de grundlæggende funktioner og de vigtigste ting, du skal være opmærksom på som ny kontoadministrator, henviser vi til denne video: Kom godt i gang med DPU på mit.dpf.dk.
Konto og Organisationer
Hvad er forskellen på Konto og Organisation?
Som regel oprettes hver organisation/institution på sin egen DPU-konto og med 1 aktiv licens.
Hvis I ønsker en samlet administration af flere afdelinger, feks. under en hovedorganisation eller en kommune, kan der oprettes flere Organisationer, med et tilsvarende antal licenser, under én fælles Konto.
Kontoadministratoren administrere stamdata, bruger-adgange og aktive licenser for alle kontoens organisationer.
Stamdata (organisationsnavn og adresse) kan opdateres ved åbne Organisationen, du ønsker at opdatere og vælge Indstillinger.
Flere konti:
Hvis du er administrator for flere konti, bevæger du dig mellem dine konti ved at åbne produktmenuen (de to små pile, venstre hjørne) og under mine konti vælge den konto, du ønsker at administrere.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi forklarer forskellen på Konto og Organisationer.
Find dine Udviklingsbeskrivelser
Til administratorer:
Som kontoadministrator for jeres DPU-konto vil du altid komme direkte ind på administrationssiden, når du logger ind på mit.dpf.dk. DPU’erne finder du på DPU-siden, der ligger et lag dybere i systemet.
På administrationssiden kan du:
1. Administrere dine Organisationer.
2. Oprette Brugere og Administratorer.
3. Se Licenshistorik.
4. Oprette Teams.
DPU-siden:
For at bevæge dig over på DPU-rsiden, hvor du kan arbejde med DPU, skal du anvende produktmenuen oppe i venstre hjørne (de to små pile). Hvis du har brugeradgang til en Organisation med en aktiv DPU-licens, vil du under produktmenuen, kunne vælge dit DPU-produkt.
Bemærk, at almindelige brugere, der ikke har administratoradgang, kommer direkte ind på DPU-siden, når de logger ind.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi trin for trin viser, hvordan du bevæger dig mellem administrations- og DPU-siden.
Sådan sletter du en Organisation
Trin-for-trin:
1. Stå på administrationsforsiden Organisationer.
2. Åbn den Organisation, du ønsker at slette.
3. Vælg Indstillinger.
4. Vælg Slet.
Bemærk, at du sletter alle brugeradgange, DPU’er og licenser på Organisationen, når du sletter den. Denne handling kan ikke fortrydes.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi trin for trin viser, hvordan du sletter en Organisation.
Teams - Afgrænset adgang
Som administrator kan du fordele Organisationens brugerne i forskellige Teams. Hvis en DPU er oprettet med afgrænset adgang til et Team, er det kun teamets medlemmer, der kan se resultaterne af de udviklings-beskrivelser, teammedlemmerne har oprettet.
Bemærk, at alle Organisationens brugere altid vil kunne se navn, alder, institutionstilknytning mv. på alle de DPU’er, der er oprettet på Organisationen, men at de ved afgrænset adgang ikke vil kunne læse/downloade udviklingsbeskrivelsen, oprette nye udviklings-beskrivelser på borgeren, se borgerens udviklings-profil eller ændre i borgerens profil-Indstillinger.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi trin for trin forklarer, hvordan du bruger teams til at afgrænse adgang til DPU’er.
Licensaftaler
Under menupunktet Licensaftaler på administrations-siden, kan du få et overblik over de licensaftaler, der er oprettet på din Konto.
Her kan du:
1. Se hvornår jeres licensaftale udløber.
2. Se hvor mange tildelte & ledige licenser, I har på jeres konto.
3. Ændre kontaktpersonen, der skal adviseres, når jeres licensaftale er ved at udløbe.
*Licensen gælder til én institutionsenhed, defineret ud fra institutionens navn, adresse og eventuel organisatorisk særskilthed.
For at anvende DPU, skal institution altså have en aktiv og tildelt DPU-licens.
Administrator- & Brugerstyring
Vejledninger til Oprettelse & Sletning af Bruger- eller Administratoradgang
2.
Administrator versus Bruger
Forskellen forklaret:
På mit.dpf.dk er der to niveauer:
En administrationsside og en DPU-side.
Som administrator kan du:
1. Logge direkte ind på administrationssiden (blå).
2. Administrere dine Organisationer.
3. Tilføje/fjerne Brugere og Administratorer.
4. Se jeres Licensaftaler.
5. Oprette Teams.
Som bruger kan du:
1. Logge direkte ind på DPU-siden (lilla).
2. Arbejde med DPU.
3. Administrere jeres DPU’er fx. flytte, slette mv.
Bemærk, at du som administrator også skal have brugeradgang, hvis du ønsker at arbejde med DPU.
Få overblik over brugerrettigheder under Brugere:
1. Gå ind på Brugere.
2. Åbn brugerens profil.
a. Under Adgang til kan du se hvilke Organisationer brugeren har brugeradgang til.
b. Under Administrator, kan du se om brugeren har administratoradgang til Kontoen.
DPU-siden:
For at bevæge dig fra administrationssiden over på DPU-siden, skal du anvende produktmenuen oppe i venstre hjørne (de to små pile). Hvis du har bruger-adgang til en Organisation med en aktiv DPU-licens, vil du under produktmenuen, kunne vælge dit DPU-produkt.
Brugeradgang (E-mail)
Som administrator kan du selv inviterer dine medarbejdere til at blive DPU-brugere via e-mail.
Trin-for-trin:
1. Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2. Vælg +Tilføj bruger.
3. Udfyld & vælg Inviter via email.
4. Udfyld e-mailadresse og tryk Enter eller Tab.
5. Vælg Tilføj medlem.
Den nye bruger vil nu modtage en invitation til platformen mit.dpf.dk på sin e-mail, som de skal gå ind og acceptere.
Bemærk, at brugeren kun skal bruge invitationen til at oprette sig selv som bruger i systemet. Når de har accepteret invitation, skal de fremadrettet logge direkte ind på mit.dpf.dk med deres mailadresse og selvvalgte adgangskode.
Når brugeren har accepteret sin invitation vil de fremgå på brugerlisten med navn og e-mailadresse. Brugere der er inviteret, men ikke har accepteret deres invitation, fremgår på brugerlisten kun med deres e-mailadresse.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi trin for trin viser, hvordan du giver brugeradgang via e-mail.
Brugeradgang (Unilogin)
Som administrator kan du selv tilføje dine medarbejdere som DPU-brugere via Unilogin.
Trin-for-trin:
1. Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2. Vælg +Tilføj bruger.
3. Udfyld & vælg Giv adgang til.
4. Vælg medarbejderen fra listen.
Obs. søg på navnet, hvis personen ikke dukker op.
5. Vælg Tilføj medlem.
Brugeren har nu adgang til at logge ind på mit.dpf.dk med Unilogin.
Bemærk, at brugerens adgang automatisk ophører, hvis deres Unilogin ikke længere er tilknyttet institutionen i STIL (SkoleGrunddata).
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi trin for trin viser, hvordan du giver brugeradgang med Unilogin.
Fjern Brugeradgang
Som administrator kan du selv fjerne dine medarbejderes brugeradgang til DPU.
Trin-for-trin:
1. Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2. Klik på brugeren, hvis brugeradgang du vil fjerne.
3. I Adgang til klik på krydset i DPU-ikonet.
Personens brugeradgang er nu fjernet, og de har ikke længere adgang til at logge ind på mit.dpf.dk.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi trin for trin viser, hvordan du fjerner brugeradgange.
Tilføj & skift Administrator
Som administrator kan du selv fjerne eller tilføje nye administratorer til din DPU-konto.
Administratoren kan få adgang via e-mail eller Unilogin.
Bemærk, at licensaftalens kontaktperson altid skal være oprettet med en e-mail, hvis I skal adviseres om licensfornyelse. Du kan se hvem, der er licensaftalens kontaktperson under Licensaftaler.
Tilføj adgang:
1. Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2. Vælg +Tilføj administrator.
3. Vælg UNILogin eller e-mail.
4. Vælg Tilføj medlem.
Fjern adgang:
1. Find administratoren under brugerlisten i menupunktet Brugere på administrations-siden.
2. Klik på personens navn.
3. Fjern fluehakket i administrator.
Bemærk, at du også skal fjerne administratorens brugeradgang, hvis personen ikke længere skal have adgang til Organisationens DPU’er.
Ingen adgang:
Hvis jeres Organisation ikke længere har adgang til logge ind som administrator på mit.dpf.dk (fx. fordi jeres leder er stoppet eller har fjernet sin administrator-adgang ved en fejl), skal I kontakte Dansk Psykologisk Forlag – så hjælper vi med at fjerne den gamle administrator og/eller tilføje en ny.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi trin for trin viser, hvordan du tilføjer og sletter administratoradgange.
Fejlmelding: Bruger ikke tildelt adgang
Fejlmelding skyldes at brugeren ikke er tilknyttet en Konto (som administrator) eller en Organisation (som bruger).
Bemærk, at du som administrator kan se, hvilke Organisationer og produkter dine brugere har adgang til i menupunktet Brugere på administrationssiden.
For at give brugeren adgang skal du vælge +Tilføj bruger. Udfyld de relevante informationer og vælg +Tilføj medlem.
OBS: Du kan også se når dine brugere har accepteret deres invitation til platformen. Når de har accepteret invitationen, står der et Navn over brugerens e-mailadresse i brugerlisten.
Hvis der kun står en e-mailadresse, har personen ikke reageret på sin invitation og har dermed ikke accepteret sin brugeradgang til mit.dpf.dk.
*Unilogin-brugere har automatisk adgang, når de er tilknyttet en Organisation med en aktiv produktlicens.
Vejledning:
Hvis du ønsker at se en illustration, kan du se et billede af fejlmeldingen her.
Arbejd med DPU (Udviklingsbeskrivelser)
Vejledninger til Oprettelse, Udfyldning og Aflæsning af Udviklingsbeskrivelser mv.
3.
Borgerens DPU-profil (Generel vejledning)
Hvad kan jeg på borgerens DPU-profil?
På borgerens DPU-profil kan du:
1. Se, læse & downloade Udviklingsbeskrivelser.
2. Se borgerens Udvikling over tid.
3. Rette borgerens profil-Indstillinger.
4. Oprette en +Ny udviklingsbeskrivelse.
Under Udviklingsbeskrivelser kan du se en oversigt over de DPU’er, der er oprettet på borgeren: Oprettelsesdato, status (ny, påbegyndt, afsluttet) og hvilken bruger, der er ansvarlig for at udfylde udviklingsbeskrivelsen.
Du kan læse resultaterne af enkelte udviklings-beskrivelser ved at åbne udviklings-beskrivelserne. Du kan læse resultaterne direkte i mit.dpf.dk (under Status) eller du kan hente (downloade) rapporten. Under Profil finder du den grafiske visning af scoringerne, og under Indstillinger kan du rette Aktuelle Bemærkninger, Frigive ansvar eller Slette udviklingsbeskrivelsen.
Under Udvikling kan du se en grafisk visning af borgerens udvikling over tid (borgerens Udviklingsprofil). Hvis du ønsker at få udviklingsprofilen med i rapporten af den nyest udførte DPU, skal du vælge Hent rapport her.
Under Indstillinger kan du tilføje/rette Generelle bemærkninger, Slette borgerens DPU-profil (og dermed alle DPU’er oprettet på borgeren), eller Flytte* borgeren og deres DPU’er til en anden Organisation.
*Flytning forudsætter, at du har brugeradgang til flere institutioner med DPU-licens.
Opret en DPU (ny borger)
Hvordan opretter jeg en udviklingsbeskrivelse på en ny borger?
Hvis du skal oprette en udviklingsbeskrivelse på en borger, I ikke tidligere har lavet en udviklingsbeskrivelse på, skal du følge denne vejledning.
Trin-for-trin:
1. Stå på DPU-siden (lilla menu).
2. Vælg +Tilføj person i højre hjørne.
3. Udfyld relevante informationer.
4. Vælg Næste.
5. Udfyld relevante informationer.
6. Vælg Opret.
7. Klik på Person-navn og åben borgerens DPU-profil.
8. Klik på Udviklingsbeskrivelsen.
9. Vælg Start undersøgelse.
Bemærk, at det kun er brugeren der er Ansvarlig for DPU’en, der kan starte undersøgelsen, samt redigere i DPU’en Indstillinger.
Borgerens profil-Indstillinger kan redigeres af alle brugere, så længe borgeren ikke er oprettet med afgrænset adgang.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi trin for trin viser, hvordan du opretter nye Udviklingsbeskrivelser.
Opret en DPU (eksisterende borger)
Hvordan opretter jeg en udviklingsbeskrivelse på et eksisterende borger?
Hvis du skal oprette en udviklingsbeskrivelse på en borger, I tidligere har lavet en udviklingsbeskrivelse på, skal du følge denne vejledning.
Trin-for-trin:
1. Stå på DPU-siden (lilla menu).
2. Klik på Person-navn og åben borgerens DPU-profil.
3. Vælg +Ny Udviklingsbeskrivelse i højre hjørne.
4. Udfyld relevante informationer.
5. Vælg Opret.
6. Klik på Udviklingsbeskrivelsen.
7. Vælg Start undersøgelse.
Når der er mere end én afsluttet udviklingsbeskrivelse på samme borger, kan du under Udvikling se og hente borgerens Udviklingsprofil.
Bemærk, at det kun er brugeren der er Ansvarlig for DPU’en, der kan starte undersøgelsen, samt redigere i DPU’ens Indstillinger.
Borgerens profil-Indstillinger kan redigeres af alle brugere, så længe borgeren ikke er oprettet med afgrænset adgang.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi trin for trin viser, hvordan du opretter nye Udviklingsbeskrivelser.
Vejledning: Svartyper & Starttrin
Hvis du har en DPU-licens og ønsker en vejledning til DPU, kan du købe den på vores hjemmeside ved at følge dette link: Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse – Voksne (og børn og unge) med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Vejledningen indeholder bl.a.:
Teoretisk baggrund
Metodiske valg & overvejelser
Præsentation af de otte udviklingsområder
Generel vejledning i brug af udviklingsbeskrivelsen
Pris pr. enhed: 480 DKK ekskl. moms.
Starttrin forklaret
Sådan vælger du Starttrin
Starttrinnet vælges ved at man kan sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2.
Når starttrinnet er valgt fortsætter man opad til næste udviklingstrin og besvarer alle spørgsmål, indtil man når til det udviklingstrin, hvor der kan sættes kryds i kolonne 0 (Aldrig) til alle spørgsmålene. Herefter stopper man.
Proceduren gentages på alle otte udviklingsområder.
Starttrin udfoldet:
Man starter udviklingsbeskrivelsen med at vælge starttrin. Starttrinnet findes ved at begynde et eller to udviklingstrin under borgerens forventede udviklingsniveau. Hvis borgeren fx formodes at have et udviklingsniveau svarende til 3,5-4 år på et udviklingsområde, startes med udviklingstrin 10 (3-3,5 år).
Hvis man her kan sætte kryds i kolonne ”2” (Altid) på alle spørgsmål fortsættes til næste trin opad.
Hvis man ikke kan sætte kryds i kolonne ”2” (Altid) på alle spørgsmål, går man et udviklingstrin længere ned, indtil man har fundet det udviklingstrin, hvor man kan sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne ”2” (Altid).
Det kan dog ikke altid lade sig gøre at svare ”2” (Altid) på alle spørgsmål i et trin, og derfor kan det være svært at finde ud af, hvor man skal begynde. Her er det nødvendigt at vælge starttrin, på det trin, hvor der er svaret ”2” (Altid) på flest spørgsmål.
OBS! Vær dog opmærksom på ikke at begynde på for lavt et trin.
Hvis man går for langt ned, vil man risikere at sætte kryds i kolonne ”0” (Aldrig) til spørgsmål om funktioner, som borgeren må formodes at have mestret på et tidligere tidspunkt i sit liv.
Bemærk, altid at forklare, hvorfor du har valgt dit starttrin, hvis du starter et sted, hvor du ikke kan svare 2 til alle spørgsmålene.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi trin for trin viser, hvordan du vælger starttrin.
Hvorfor er trinscoren på starttrinnet ikke 1
I forbindelse med overgangen til mit.dpf.dk, er der truffet beslutning om at anvende den eksakte trinværdi for starttrinnet, som opnås ved at bruge formlen: (antal point)/(to gange antal krydser i kolonne 2, 1 og 0).
Tidligere er starttrinnet automatisk blevet tildelt en værdi på 1. Forfatterne anbefaler denne justering, som afspejler vejledningen for scoring, som gives i bogen.
Justeringen betyder, at der kan være en forskel i scorerne på starttrinnet, hvis man sammenligner resultater fra online.dpf.dk og mit.dpf.dk.
Det anbefales at generere nye rapporter, som vil indeholde den trinværdi, som vi anbefaler.
Svartyper: 2, 1, ?, G, *
0 (Aldrig): Her mestrer borgeren ikke eller sjældent de ting, der bliver spurgt om. Selv om borgere har mestret færdigheden en enkelt gang (eller nogle få gange), skal denne besvarelse anvendes (læs mere i DPU side 138).
1 (Nogle gange/i nogen grad): Svarkategorien benyttes, hvis borgeren kan funktionen, men kun viser færdig-heden nogle gange og i bestemte situationer. Det vil sige, at borgeren kan funktionen, men ikke gør det altid. Bemærk, at det er vigtigt at benytte kommentar-feltet i denne svarmulighed, så borgerens særlige måde at mestre funktionen på bliver registreret og beskrevet kvalitativt. Især er det vigtigt i forhold til borgere med særlige behov, så det sikres, at de får den rette støtte. (læs mere i DPU side 137-138).
2 (Altid): Her mestrer borgeren funktionen selv-stændigt, ubesværet og med sikkerhed stort set altid. Mestring af funktionen ses i mange forskellige sammenhænge, også når der stilles krav til borgeren om det.
? (Ved ikke): Her har de (den) adspurgte ikke observeret, om borgeren kan eller gør de ting, der bliver spurgt om. Der er dermed ingen sikker observation af, om borgeren mestrer færdigheden (læs mere i DPU side 139).
G (Svar baseret på gæt): Denne svarmulighed anvendes i kombination med de tre første svar-muligheder, hvor det for eksempel har været observeret, at borgeren gør noget, der ligner det, der spørges om (læs mere i DPU side 139).
*) (Se kommentar): Denne svarmulighed anvendes i kombination med en af de øvrige svarmuligheder for at markere, at der er knyttet en uddybende kommentar til besvarelsen (læs mere i DPU side 139).
Udfyldning i praksis
Systemet gemmer automatisk dine indtastninger. Du kan bevæge dig mellem de forskellige udviklings-områder ved at åbne menuen i venstre hjørne (de 3 små streger).
Vejledning:
Når du påbegynder en udviklingsbeskrivelse, skal du vælge et starttrin. Starttrinnet finder du ved at begynde et eller to udviklingstrin under borgerens forventede udviklingsniveau.
Hvis du her kan sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2: (Altid), vælger man dette udviklingstrin som starttrin, og man fortsætter til næste trin opad.
Hvis man ikke kan sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2: (Altid) på det udviklingstrin, der svarer til borgerens forventede funktionsalder, så går man ned til det forrige udviklings-trin. Kan man her sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2, så er borgerens starttrin et trin under det forventede starttrin, og man fortsætter til næste trin opad.
Kan man heller ikke på udviklingstrinnet under borgerens forventede udviklingstrin, kan sætte kryds i kolonne 2 ved alle spørgsmål, bevæger man sig endnu et trin nedad, indtil man kan sætte kryds i kolonne 2 ved alle spørgsmål, og man fortsætter til næste trin opad.
Når starttrinnet er valgt fortsætter man opad til næste udviklingstrin og besvarer alle spørgsmål, indtil man når til det udviklingstrin, hvor der kan sættes kryds i kolonne 0 (Aldrig) til alle spørgsmålene. Herefter stopper man.
Proceduren gentages på alle otte udviklingsområder.
Bemærk, at det er vigtigt at benytte kommentarfeltet i svarmulighed kolonne 1, så borgerens særlige måde at mestre funktionen på bliver registreret og beskrevet kvalitativt.
Læs mere i FAQ om Svartyper og Starttrin.
Bemærk, at du kan rette i udviklingsbeskrivelsen indtil at du har afsluttet den. Når du har afsluttet udviklings-beskrivelsen, kan du ikke længere rette i indholdet og udviklingsbeskrivelsen kan ikke genåbnes.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi gennemgår, hvordan du udfylder en udviklingsbeskrivelse.
Svartype: Ved ikke
Hvor mange "ved ikke" svar på man have?
I DPU er det muligt at vælge svarmuligheden ”Ved ikke”, og det er vigtigt at være opmærksom på, at jo flere ”Ved ikke”-svar en undersøgelse indeholder, jo større usikkerhed er der.
Platformen er udviklet, så ”Ved ikke” i princippet kan vælges ubegrænset, men vi opfordrer til ikke at drage konklusioner på baggrund af en udviklingsbeskrivelse, som indeholder flere end fem ”Ved ikke”-svar. Læs eventuelt mere på side 139 i DPU vejledningen.
Få og find Udviklingsprofil en
Hvordan får og finder jeg borgerens Udviklingsprofil?
Systemet laver automatisk en Udviklingsprofil, når der er afsluttet mere end én udviklingsbeskrivelse på borgeren.
Udviklingsprofilen er en grafisk visning af borgerens udvikling over tid.
Du finder Udviklingsprofilen i borgerens DPU-profil under menupunktet Udvikling. Under Udvikling kan du se en grafisk visning af borgerens udvikling over tid, samt hente den nyest afsluttede udviklingsbeskrivelse inkl. udviklingsprofilen.
Bemærk, at hvis du ønsker at hente en udviklingsbeskrivelsesrapport uden Udviklingsprofil, skal du hente rapporten på den aktuelle udviklingsbeskrivelse (findes under menupunktet Udviklingsbeskrivelser).
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi gennemgår, hvordan du finder og downloader Udviklingsprofilen.
Sådan aflæser du Udviklingsprofilen
Udviklingsprofilen er en grafisk illustration over borgerens udvikling i de 8 områder, der dækkes af Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse (DPU).
DPU bygger på både kvalitative og kvantitative metoder og den kvantitative scoring bruges til at skabe udviklingsprofilen. Profilen giver et hurtigt overblik, men skal altid suppleres med en kvalitativ beskrivelse.
Grafens opbygning
I bunden af grafen kan man se hvilket af de 8 udviklingsområder feltets score svarer til.
I venstre side af grafen, kan du se at hvert udviklings-område er opdelt i 17 udviklingstrin.
I dette materiale udregnes scorerne i de enkelte udviklingsområder, så der fremkommer et udviklingsniveau, som svarer til en alder hos et barn mellem 0 og 10 år. Materialet retter sig mod mennesker, der har en kronologisk alder, som ligger over dette niveau, og derfor kan dette udviklingsniveau ikke sidestilles med et barn på samme alder, da borgeren har levet et længere liv og dermed gjort sig mange erfaringer, og det vil aldrig være meningsfuldt at sige, fx. at borgeren “fungerer som en 3-årig”.
En gennemsnitlig udregning af udviklingsniveauet for alle otte områder, kan absolut ikke anbefales, da dette vil give et meget upræcist billede af borgerens udviklingsniveau. Erfaringer fra praksis viser dog, at den borger, der bliver mødt “alderssvarende” eller inden for zonen for nærmeste udvikling, gennemlever en mere positiv udvikling, hvor borgeren føler mindre stress, er mere tryg, føler sig set og får øget mulighed for deltagelse i eget liv.
Den gule graf viser hvilket trin scoren for udviklings-området ligger sig i.
Scoringsprincip
Scoren skal fortolkes inden for det et udviklingstrin, den falder i. Man skal altså ikke fortolke decimalscoren, som udtryk for en konkret alder (udviklingsniveau svarende til fx. 4, 4 år), men derimod, at borgeren mestrer færdig-heder forbundet med dem, der er typiske for udviklings-trinnets aldersgruppe.
Det karakteristiske for disse voksne personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne består blandt andet i, at de har udviklet helt andre evner, der hører voksenlivet til, som det fx. toårige barn endnu slet ikke behersker. Disse særlige udviklingsforhold gør det nødvendigt at betragte aldersangivelserne for de enkelte udviklingstrin i den rette sammenhæng. Aldersangivelserne karakteriserer den sociale, sproglige, motoriske etc. udvikling hos en voksen person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Borgerens udvikling skal altid tolkes ud fra scoren. Den grafiske visning leveres kun som et supplement til selve scoren.
Fokus bør altid ligge på udviklingen over tid.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi gennemgår, hvordan aflæser en Udviklings-profil.
For en oversigt over Udviklingstrinnenes scorings-intervaller klik HER.
Generelle versus aktuelle bemærkninger
Hvad er forskellen?
Generelle bemærkninger handler om overordnede eller principielle forhold – fx noget, der gælder bredt eller har langvarig relevans for borgeren. Dette kan være familieforhold, diagnoser eller lignende. Generelle bemærkninger oprettes på borgeren DPU-profil under Indstillinger. Generelle bemærkninger er synlige på alle udviklingsbeskrivelser, der hentes på borgeren.
Aktuelle bemærkninger handler om noget konkret og tidsbestemt – fx en specifik situation, begivenhed eller sag, der kan have indflydelse for den aktuelle udviklingsbeskrivelse. Aktuelle bemærkninger kan tilføjes når man opretter en ny udviklingsbeskrivelse, eller kan man tilføje dem efterfølgende ved at åbne DPU’en Indstillinger. Aktuelle bemærkninger er synlige på den aktuelle DPU, når den downloades.
Administrer DPU (Udviklingsbeskrivelser)
Vejledninger til Adgange, Indstillinger, Sletning, Flytning mv.
4.
DPU-ansvarlig - Hvad betyder det?
I DPU er det kun den bruger, der er Ansvarlig for udviklingsbeskrivelsen, der kan påbegynde og fortsætte undersøgelsen. Du kan se hvem, der er Ansvarlig for DPU’en, på DPU-profilens forside.
Du får automatisk ansvaret for en DPU, når du opretter den. Dine kollegaer kan godt senere oprette nye DPU’er på samme borger, og de vil lige som dig, få ansvaret for de DPU’er de opretter.
Hvis du vil fortsætte en DPU, som ingen har ansvaret for, skal du påtage dig ansvaret, før du kan fortsætte med at arbejde i den.
Sådan påtager du dig ansvaret:
1. Vælg og åbn DPU-profilen på den borger, du gerne vil fortsætte en DPU på.
2. Åbn den DPU, du gerne vil fortsætte.
3. Vælg Indstillinger.
4. Vælg Påtag ansvar.
5. Vælg Gem ændringer.
6. Vælg Status.
7. Vælg Påbegynd/Forsæt undersøgelse.
Bemærk, at det kun er den Ansvarlige bruger, der kan se, åbne og rette DPU’ens Indstillinger. Hvis Indstillinger er skjult, er det fordi der er en anden bruger, der har ansvaret for DPU’en. Medmindre DPU’en er oprettet med afgrænset adgang, kan de andre brugere se og læse Udviklingsbeskrivelsens resultater.
Man kan ikke skrive/udfylde/rette hinandens DPU’er.
Kan ikke åbne/skrive i DPU?
Hvem kan skrive og færdiggøre udviklingsbeskrivelser?
I DPU er det kun den bruger, der er Ansvarlig for udviklingsbeskrivelsen, der kan påbegynde og fortsætte undersøgelsen. Du kan se hvem, der er Ansvarlig for DPU’en, på DPU-profilens forside.
Du får automatisk ansvaret for en DPU, når du opretter den. Dine kollegaer kan godt senere oprette nye DPU’er på samme borger, og de vil lige som dig, få ansvaret for de DPU’er de opretter.
Hvis du vil fortsætte en DPU, som ingen har ansvaret for, skal du påtage dig ansvaret, før du kan fortsætte med at arbejde i den.
Sådan påtager du dig ansvaret:
1. Vælg og åbn DPU-profilen på den borger, du gerne vil fortsætte en DPU på.
2. Åbn den DPU, du gerne vil fortsætte.
3. Vælg Indstillinger.
4. Vælg Påtag ansvar.
5. Vælg Gem ændringer.
6. Vælg Status.
7. Vælg Påbegynd/Forsæt undersøgelse.
Bemærk, at det kun er den Ansvarlige bruger, der kan se, åbne og rette DPU’ens Indstillinger. Hvis Indstillinger er skjult, er det fordi der er en anden bruger, der har ansvaret for DPU’en. Medmindre DPU’en er oprettet med afgrænset adgang, kan de andre brugere se og læse Udviklingsbeskrivelsens resultater.
Man kan ikke skrive/udfylde/rette hinandens DPU’er.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi gennemgår, hvordan du påtager ansvaret for en udviklingsbeskrivelse, samt hvordan det ser ud, når du har ansvaret og når du ikke har ansvaret for en udviklingsbeskrivelse.
Sådan fortsætter du en DPU fra online.dpf.dk
På mit.dpf.dk er det kun den bruger, der er Ansvarlig for udviklingsbeskrivelsen, der kan påbegynde og fortsætte undersøgelsen. Du kan se hvem, der er Ansvarlig for DPU’en, på DPU-profils forside.
Hvis I har fået flyttet jeres tidligere udviklingsbeskrivelser over fra den gamle DPU-platform, skal I påtage jer ansvaret, før I kan fortsætte med at arbejde i dem.
Sådan påtager du dig ansvaret:
1. Vælg og åbn DPU-profilen på den borger, du gerne vil fortsætte en DPU på.
2. Åbn den DPU, du gerne vil fortsætte.
3. Vælg Indstillinger.
4. Vælg Påtag ansvar.
5. Vælg Gem ændringer.
6. Vælg Status.
7. Vælg Påbegynd/Forsæt undersøgelse.
Bemærk, at det kun er den Ansvarlige bruger, der kan se, åbne og rette DPU’ens Indstillinger. Hvis Indstillinger er skjult, er det fordi der er en anden bruger, der har ansvaret for DPU’en. Medmindre DPU’en er oprettet med afgrænset adgang, kan de andre brugere se og læse Udviklingsbeskrivelsens resultater.
Man kan ikke skrive/udfylde/rette hinandens DPU’er.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi gennemgår, hvordan du påtager ansvaret for en udviklingsbeskrivelse, samt hvordan det ser ud, når du har ansvaret og når du ikke har ansvaret for en udviklingsbeskrivelse.
Afgrænset adgang
Man kan give afgrænset adgang til Teams eller enkelte brugere. Afgrænset adgang anvendes hvis I ønsker at afgrænse læse-tilgængeligheden til specifikke borgeres Udviklingsbeskrivelser.
Alle Organisationens brugere vil altid kunne se borgerens navn, alder og institutionstilknytning på alle de DPU’er, der er oprettet på Organisationen.
Ved afgrænset adgang er det kun de personer, der har adgangen, som kan:
1. Rette borgerens profil-Indstillinger.
2. Læse borgerens Udviklingsbeskrivelser.
3. Hente/downloade borgerens Udviklingsbeskrivelser.
4. Rette Indstillingerne i borgerens Udviklingsbeskrivelser.
Man kan afgrænse adgangen til borgerens DPU-profil, når man opretter borgeren, eller man kan afgrænse adgangen efterfølgende, inde på borgerens DPU-profil, under Indstillinger.
Afgrænset adgang ved oprettelse (gælder kun +Tilføj (ny) person):
1. Vælg +Tilføj person.
2. Udfyld relevante informationer.
3. I Giv adgang til:
a. Fjern fluehak fra Alle i [Organisationen]
b. Vælg hvilke brugere/teams, der må få adgang.
4. Færdiggør oprettelse som normalt.
Afgrænset adgang på eksisterende borger:
1. Åbn borgerens DPU-profil.
2. Vælg Indstillinger.
3. I Giv adgang til:
a. Fjern fluehak fra Alle i [Organisationen]
b. Vælg hvilke brugere/teams, der må få adgang.
4. Gem ændringer.
Når adgangen er afgrænset, er det kun dem, der har adgangen, der kan genåbne for adgange til andre/alle brugere.
Kontakt forlaget på DPU@dpf.dk eller 4546 0050, hvis I ikke kan genåbne adgangen til en DPU-profil.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du afgrænser adgangen til en borgers udviklingsbeskrivelser*.
*Video under udarbejdelse. Kommer snarest.
Genåbning af afsluttet DPU
Kan man genåbne en afsluttet udviklingsbeskrivelse?
Nej, det kan man ikke – og vi kan heller ikke åbne den. En afsluttet udviklingsbeskrivelse er lukket.
Det er dog vigtigt at vide, at du som bruger ikke har travlt med at afslutte udviklingsbeskrivelsen! Alt du foretager dig mens du udfylder, gemmer vi løbende, og du kan altid bare lukke vinduet og så senere vende tilbage til udviklingsbeskrivelsen, hvis det passer dig bedre på et senere tidspunkt at gennemgå den, før du afslutter den.
Hvis du alligevel skulle komme til at afslutte en udviklingsbeskrivelse for tidligt eller opdage en fejl, kan du lave en ny og slette den forkerte. Licensen giver jer heldigvis ubegrænset brug!
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du opretter og sletter DPU’er.
Sletning af Person eller DPU
Hvis du har nogle udviklingsbeskrivelser du ikke længere har brug for, kan du vælge enten at slette Personen (og alle de udviklingsbeskrivelser, der er oprettet på dem) eller at slette enkelte udviklingsbeskrivelser.
Sletning af hele borgerens DPU-profil:
1. Vælg borgeren, der skal slettes og åbn deres DPU-profil.
2. Vælg Indstillinger.
3. Vælg Slet.
4. Bekræft sletning.
Bemærk, at dette er en permanent handling, som ikke kan fortrydes.
Ved sletning af Personen, vil alle informationer og Udviklingsbeskrivelser på borgeren blive slettet.
Sletning af enkelt DPU:
1. Vælg borgeren, hvis DPU du vil slettes og åbn borgerens DPU-profil.
2. Åbn DPU’en, der skal slettes.
3. Vælg Indstillinger.
4. Vælg Slet udviklingsbeskrivelse.
4. Bekræft sletning.
Bemærk, at dette er en permanent handling, som ikke kan fortrydes.
Hjælpevideo:
Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du sletter Personer og Udviklingsbeskrivelser.
Flytning af Person & DPU'er
I mit.dpf.dk, kan man flytte Personer (inkl. DPU’er) mellem Organisationer. Dette kræver at du har brugeradgang til både afsender- og modtager-Organisationen.
Du kan flytte én eller flere borgere på én gang.
Flytning af én borgers DPU-profil:
1. Vælg borgeren, der skal slettes og åbn deres DPU-profil.
2. Vælg Indstillinger.
3. Vælg Flyt.
4. Udfyld Destination.
5. Vælg Adgange.
4. Bekræft flytning.
Flytning af flere borgeres DPU-profiler :
1. Stå på DPU-siden – Personer
2. Til venstre for Navn, udfyld fluehak.
3. Vælg Flyt.
4. Udfyld Destination.
5. Vælg Adgange.
4. Bekræft flytning.
Hjælpevideo:
Hvis du ønsker at se visuel vejledning, gennemgår vi i denne video, hvordan du flytter Personer og Udviklingsbeskrivelser mellem Organisationer.
Mangler - Hvad betyder det?
Denne notifikation betyder at der mangler at blive udfyldt obligatorisk information på Personen. Klik på ‘Mangler (x)’ og udfyld den obligatorisk information (modersmål eller fødselsdagsdato).
Fejlmelding: Ingen adgang til undersøgelse
Hvis du oplever denne fejl, er det sandsynligvis pga. manglende udfyldelse af modersmål på en udviklings-beskrivelse, der er importeret fra vores gamle platform, online.dpf.dk.
Du kan løse dette ved at:
1. Gå ind på borgeren
2. Vælg Indstillinger
3. Udfyld modersmålet
4. Gem ændringer
Når modersmål er udfyldt korrekt, kan du downloade udviklingsbeskrivelsen.
Under notifikationen ‘Mangler’ på DPU-siden, finder du en oversigt over alle de udviklingsbeskrivelser, der mangler at få udfyldt obligatorisk information (enten fødselsdagsdato eller modersmål).
FAQ – Ofte stillede spørgsmål
Få svar på ofte stillede spørgsmål om DPU
5.
Hvor finder jeg mine DPU'er?
Læs mere ved punkt:
1. Generelle administrator-funktioner
Find dine Udviklingsbeskrivelser.
Hvordan får jeg brugeradgang til DPU?
Læs mere ved punkt:
2. Administrator- & Brugerstyring
Brugeradgang (e-mail)
Brugeradgang (Unilogin).
Kan ikke åbne Udviklingsbeskrivelse?
Læs mere ved punkt:
4. Administrer DPU
DPU-ansvarlig
Kan ikke åbne/skrive i DPU
Sådan fortsætter du en DPU fra online.dpf.dk.
Mangler - Hvad betyder det?
Læs mere ved punkt:
4. Administrer DPU
Mangler – Hvad betyder det?
Hvordan vælger jeg starttrin?
Læs mere ved punkt:
3. Arbejd med DPU
Vejledning: Svartyper & Starttrin
Starttrin
Kan ikke logge ind?
Læs mere ved punkt:
2. Administrator- & Brugerstyring
Fejlmelding: Bruger ikke tildelt adgang.
Fejl i graf (Udviklingsprofil)
Vi har rettet en fejl i udviklingsprofilen på mit.dpf.dk, hvor den grafiske visning af borgerens udvikling (udviklingsprofilen), er blevet vist på en måde, hvor grafen har ligget et trin under det reelle resultat. Se eksempel her. Fejlen er rettet i marts 2025, og DPU-grafen vises nu som på den tidligere platform, online.dpf.dk.
Det er meget uheldigt, når der sker fejl i fremstillinger af resultater, som danner grundlag for pædagogiske beslutninger og indsatser, og det tager vi naturligvis alvorligt.
Vi opfordrer derfor til, at I downloader nye rapporter for udviklingsbeskrivelser, som er lavet i perioden januar 2025 til 5. marts 2025, og at disse gennemgås mhp. at sikre, at pædagogiske tiltag er iværksat på et korrekt grundlag.
Det er ikke nødvendigt at lave nye udviklingsbeskrivelser – de eksisterende skal bare downloades på ny.
Trinscorer har ikke været påvirket af fejlen, og er derfor uændrede.
Læs mere om aflæsning af udviklingsprofilen ved punkt:
3. Arbejd med DPU (Generel anvendelse)
Sådan aflæser du Udviklingsprofilen
Kurser & Feedback
Få svar på dine spørgsmål om vores Kurser & Feedback til DPU eller mit.dpf.dk
6.
DPU-kurser
Hvor finder jeg information om kurser udbudt af DPF?
Vi tilbyder to DPU-kurser: et DPU Introduktionskursus og et DPU Superbrugerkursus.
DPU Introduktionskursus:
På introduktionskurset får du en grundlæggende forståelse for anvendelsen af DPU Voksne.
Du bliver introduceret til den praktiske brug af DPU i det social-/specialpædagogiske miljø.
Kurset veksler mellem faglige oplæg, drøftelser og casearbejde. På kursusdagen bliver du introduceret til brugen af programmet, så du bliver klar til at oprette en DPU-vurdering.
Læs mere om lokation, varighed og pris her.
DPU Superbrugerkursus:
På dette to-dages superbrugerkursus får du en dybere indsigt i anvendelsen af DPU. Som superbruger kan du bl.a. vejlede kolleger i arbejdet med DPU.
Beskrivelse
På superbrugerkurset lærer du at arbejde med alle processer i brugen af redskabet DPU og kommer dermed til at mestre redskabet på et mere nuanceret og avanceret niveau.
Kurset dækker ikke kun de grundlæggende funktioner, men giver også deltagerne en udvidet og mere nuanceret forståelse af brugen af DPU i praksis. Du får øget indsigt i, hvornår det er relevant at foretage en DPU-vurdering, og du lærer metoder til at samarbejde om observation og korrekt scoring af de enkelte spørgsmål i DPU-materialet. Herudover får du indsigt i, hvordan du med DPU-vurderingen styrker den pædagogiske indsats.
Læs mere om lokation, varighed og pris her.
Flere kurser:
Du kan se informationer om alle vores aktuelle kurser her.
Feedback til DPU på mit.dpf.dk
Hvis du har ris eller ros til Hjælpecenteret, DPU eller Systemfunktioner på mit.dpf.dk, modtager vi dem meget gerne på DPU@dpf.dk.
Vi sætter stor pris på input fra vores brugere, da det hjælper os med at forbedre mit.dpf.dk og skabe en endnu bedre oplevelse for alle.
Vi vil tage dit forslag med i vores løbende evaluering af mulige forbedringer. Selvom vi ikke kan love en specifik tidsramme, er vi altid interesserede i at udvikle platformen i takt med vores brugeres behov.
Vi glæder os til at høre fra dig! Tak for at tage dig tid til at dele dine tanker med os!