Hjælpevideoer

#1: Administratorvideoer

Sådan kommer du i gang med DPU

Sådan skifter du imellem administrator- og DPU-redskabssiden på mit.dpf.dk

I denne video viser vi hvordan du navigerer mellem administratorsiden og DPU-redskabssiden, samt ser hvilke produkter og konti du har adgang til.

Konto og organisationer

Du kan skifte mellem de forskellige områder sådan her:

Sådan tilføjer og fjerner du brugeradgange til en organisation via e-mail

Du kan tilføje og fjerne brugeradgange sådan her:

Adgang via Unilogin

Sådan opretter du og begrænser adgang med Teams

Som administrator kan du fordele brugerne, som er knyttet til en institution, i forskellige Teams. Du skal bruge Teams-funktionen til at sikre begrænset adgang. Medlemmer af det samme Team kan se resultaterne af de udviklingsbeskrivelser, deres teammedlemmer har oprettet, men det er kun den ‘ansvarlige’ der kan starte undersøgelsen.

Sådan sletter du en organisation

Ny video under udarbejdelse.

Sådan skifter og tilføjer du administratorer til din DPU-konto

Som administrator kan man selv tilføje andre administratorer på sin konto. Hvis man som organisation ikke længere har adgang til adminbrugeren på mit.dpf.dk, skal man kontakte Dansk Psykologisk Forlag – så hjælper vi med at fjerne den gamle administrator og tilføje en ny.

Licenser

Ny video under udarbejdelse.

#2: Generel brug af DPU

Sådan her tilføjer du en Person og opretter udviklingsbeskrivelser

Sådan her ser du en vejledning og læser om blandt andet valg af starttrin

Ny FAQ er under udarbejdelse.

Hvis du ønsker at se en vejledning før du skal udfylde en udviklingsbeskrivelse, er der lige ved siden af det anbefalede starttrin en knap med et lille “i”, som du trykke på – herefter åbner vedledningen i en boks.

Vejledning

Sådan vælger du et starttrin

Man starter udviklingsbeskrivelsen med at vælge starttrin. Starttrinnet vælges ved at begynde et eller to udviklingstrin under borgerens forventede funktionsniveau. Hvis borgeren fx formodes at have et funktionsniveau svarende til 3,5-4 år på et udviklingsområde, startes med udviklingstrin 10 (3-3,5 år).

Hvis man her kan sætte kryds i kolonne ”2” (Altid) på alle spørgsmål fortsættes til næste trin opad.
Hvis man ikke kan sætte kryds i kolonne ”2” (Altid) på alle spørgsmål, går man et udviklingstrin længere ned, indtil man har fundet det udviklingstrin, hvor man kan sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne ”2” (Altid).

Det kan dog ikke altid lade sig gøre at svare ”2” (Altid) på alle spørgsmål i et trin, og derfor kan det være svært at finde ud af, hvor man skal begynde. Her er det nødvendigt at vælge starttrin, på det trin, hvor der er svaret ”2” (Altid) på flest spørgsmål.

OBS! Vær dog opmærksom på ikke at begynde på for lavt et trin. Hvis man går for langt ned, vil man risikere at sætte kryds i kolonne ”0” (Aldrig) til spørgsmål om funktioner, som borgeren må formodes at have mestret på et tidligere tidspunkt i sit liv.

Hvorfor er trinscoren på starttrinnet ikke 1

I forbindelse med overgangen til mit.dpf.dk, er der truffet beslutning om at anvende den eksakte trinværdi for starttrinnet, som opnås ved at bruge formlen: (antal point)/(to gange antal krydser i kolonne 2, 1 og 0).

Tidligere er starttrinnet automatisk blevet tildelt en værdi på 1. Forfatterne anbefaler denne justering, som afspejler vejledningen for scoring, som gives i bogen.
Justeringen betyder, at der kan være en forskel i scorerne på starttrinnet, hvis man sammenligner resultater fra online.dpf.dk og mit.dpf.dk.

Det anbefales at generere nye rapporter, som vil indeholde den trinværdi, som vi anbefaler.

Sådan udfylder du en udviklingsbeskrivelse

Ny FAQ er under udarbejdelse.

Hvilken svartype skal jeg vælge?

Ny FAQ er under udarbejdelse.

Svartyper

0 (Aldrig): Her mestrer barnet ikke eller sjældent de ting, der bliver spurgt om. Selvom barnet har mestret færdigheden en enkelt gang (eller nogle få gange), skal denne besvarelse anvendes (læs mere i DPU side 126).
1 (Nogle gange/i nogen grad): Svarkategorien benyttes, hvis barnet kan funktionen, men kun viser færdigheden nogle gange og i bestemte situationer. Det vil sige, at barnet kan funktionen, men ikke gør det altid (læs mere i DPU side 125).
2 (altid): Her mestrer banet funktionen selvstændigt, ubesværet og med sikkerhed stort set altid. Mestring af funktionen ses i mange forskellige sammenhænge, også når der stilles krav til barnet om det.
? (ved ikke): Her har de (den) adspurgte ikke observeret, om barnet kan eller gør de ting, der bliver spurgt om. Der er dermed ingen sikker observation af, om barnet mestrer færdigheden (læs mere i DPU side 126-127).
Gæt: (svar baseret på gæt): Denne svarmulighed anvendes i kombination med de tre første svarmuligheder, hvor det for eksempel har været observeret, at barnet gør noget, der ligner det, der spørges om (læs mere i DPU side 127).
Kommentar: (se kommentar) Denne svarmulighed anvendes i kombination med en af de øvrige svarmuligheder for at markere, at der er knyttet en uddybende kommentar til besvarelsen (læs mere i DPU side 127).

Hvor mange “ved ikke”-svar må man have?

Ny FAQ er under udarbejdelse.

I DPU er det muligt at vælge svarmuligheden ”ved ikke”, og det er vigtigt at være opmærksom på, at jo flere ”ved ikke”-svar en undersøgelse indeholder, jo større usikkerhed er der. Platformen er udviklet, så ”ved ikke” i princippet kan vælges ubegrænset, men vi opfordrer til ikke at drage konklusioner på baggrund af en udviklingsbeskrivelse, som indeholder flere end fem ”ved ikke”-svar. Læs eventuelt mere på side 139 i manualen.

DPU-ansvarlig – Hvem kan udfylde udviklingsbeskrivelser?

I DPU er det kun den bruger, der har ansvaret for udviklingsbeskrivelsen, der kan påbegynde og fortsætte undersøgelsen. I denne video gennemgår vi hvordan du påtager dig ansvar for en udviklingsbeskrivelse fra den gamle platform, samt hvordan det ser ud, når du har ansvaret og når du ikke har ansvaret for en udviklingsbeskrivelse.

Kan man genåbne en afsluttet udviklingsbeskrivelse?

Nej, det kan man ikke – og vi fra DPF kan heller ikke åbne den, en afsluttet udviklingsbeskrivelse er lukket.

Det er dog vigtigt at vide, at du som bruger ikke har travlt med at afslutte udviklingsbeskrivelsen! Alt du foretager dig mens du udfylder, gemmer vi løbende, og du kan altid bare lukke vinduet og så senere vende tilbage til udviklingsbeskrivelsen, hvis det passer dig bedre på et senere tidspunkt at gennemgå den, før du afslutter den.

Sådan flytter du Personer mellem Institutioner

Sådan sletter du Personer og Udviklingsbeskrivelser

Begrænsning af adgang til Udviklingsbeskrivelser

Ny video er under udarbejdelse.

Hvor finder jeg information om kurser udbudt af DPF?

Du kan se informationer om vores kurser lige her.

#3: FAQ

Jeg oplever, at jeg ikke kan få adgang til en udviklingsbeskrivelse

Ny FAQ er under udarbejdelse.

Ingen adgang

Hvis du oplever denne fejl, er det sandsynligvis pga. manglende udfyldelse af modersmål på udviklingsbeskrivelser, der er importeret fra vores gamle platform.

Du kan løse dette ved at gå ind på barnet og udfylde modersmålet og herefter åbne udviklingsbeskrivelsen igen.

Jeg oplever en fejl, når jeg forsøger at generere en rapport for en udviklingsbeskrivelse

Ny FAQ er under udarbejdelse.

Ingen adgang

Hvis du oplever denne fejl, er det sandsynligvis pga. manglende udfyldelse af modersmål på udviklingsbeskrivelser, der er importeret fra vores gamle platform.

Du kan løse dette ved at gå ind på barnet og udfylde modersmålet og herefter generere rapporten igen.