Hjælpecenter til KIDS

Velkommen til hjælpecenteret for KIDS på mit.dpf.dk.
Her kan du finde vejledninger, videoer og svar på de mest stillede spørgsmål.

Hurtigt overblik – klik for at gå direkte til sektionen:

1.  Generelle administratorfunktioner
2. Administrator- & Brugerstyring
3. Arbejd med KIDS (Generel anvendelse)
4. Administrér KIDS-undersøgelser (Teknisk anvendelse))
5. FAQ’s – Ofte stillede spørgsmål
6. Kurser & Feedback

Hjælpevideoer:

For at komme direkte til alle hjælpevideoer, følg dette link.*
(*Åbner i en ny fane).

Vi henviser til relevante hjælpevideoer i næsten alle skriftelige FAQs nedenfor.

Administration

Vejledninger til Generelle Administratorfunktioner

1.

Kom godt i gang med KIDS

Generel introduktion til KIDS på mit.dpf.dk

Som administrator skal du først tildele brugeradgang til de medarbejdere, der skal kunne oprette KIDS-undersøgelser. Du tildeler brugeradgange under menupunktet Brugere og vælger +Tilføj bruger. Brugere kan inviteres via e-mail eller Unilogin.

Hvis I har godkendt vores data-anmodning i STIL vil Unilogin-medarbejdere dukke op på en liste i Giv adgang til. Listen er kun et udvalg og hvis der er medarbejdere, der ikke dukker op på listen, kan de søges frem på deres navn.

Bemærk, at du også selv skal have brugeradgang, hvis du som administrator skal anvende KIDS.

 

Hjælpevideo:

For en introduktion til de grundlæggende funktioner og de vigtigste ting, du skal være opmærksom på som ny kontoadministrator, henviser vi til denne video: Kom godt i gang med KIDS på mit.dpf.dk.

Konto og Organisationer

Hvad er forskellen på Konto og Organisation?

En Konto er den overordnede struktur, som kan indeholde én eller flere Organisationer.
Hver Organisation fungerer som en selvstændig enhed og skal have sin egen aktive KIDS-licens for at brugerne kan anvende systemet.

Hvis I ønsker en samlet administration af flere institutioner, feks. under en klynge eller kommune, kan der oprettes flere Organisationer, med et tilsvarende antal licenser, under én fælles Konto.

Hver konto har én eller flere kontoadministratorer. Kontoadministratoren administrere stamdata, bruger-adgange og aktive licenser for alle kontoens organisationer.

Stamdata (institutionsnavn og adresse) kan opdateres ved åbne Organisationen, du ønsker at opdatere og vælge Indstillinger.

 

Flere konti:

Hvis du er administrator for flere konti, bevæger du dig mellem dine konti ved at åbne produktmenuen (de to små pile, venstre hjørne) og under mine konti vælge den konto, du ønsker at administrere.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi forklarer forskellen på Konto og Organisationer.

Find dine Undersøgelser

Til administratorer:

Som kontoadministrator for jeres KIDS-konto vil du altid først komme ind på administrationssiden, når du logger ind på mit.dpf.dk. Undersøgelserne finder du på KIDS-siden, der ligger et lag dybere i systemet.

På administrationssiden kan du:

1.    Administrere dine Organisationer.
2.    Oprette Brugere og Administratorer.
3.    Se Licenshistorik.
4.    Oprette Teams.

KIDS-siden:

For at bevæge dig over på KIDS-siden, hvor du kan arbejde med KIDS, skal du anvende produktmenuen oppe i venstre hjørne (de to små pile). Hvis du har brugeradgang til en Organisation med en aktiv KIDS-licens, vil du under produktmenuen, kunne vælge dit KIDS-produkt.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du bevæger dig fra administrations- til KIDS-siden.

Sådan sletter du en Organisation

Trin-for-trin:

1.    Stå på administrationsforsiden Organisationer.
2.    Åbn den Organisation, du ønsker at slette.
3.    Vælg Indstillinger.
4.    Vælg Slet.

Bemærk, at du sletter alle brugeradgange, Undersøgelser og licenser på Organisationen, når du sletter den. Denne handling kan ikke fortrydes.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du sletter en Organisation.

Teams til styring af brugeradgang

Som administrator kan du fordele Organisationens brugerne i forskellige Teams. Teams kan bruges til at give hurtigt og nem adgang til mange Organisationer på én gang eller til at afgrænse brugernes adgang til specifikke undersøgelser.

Bemærk, at en person skal først være oprettet som bruger, før de kan inviteres ind i et team. Hvis du kun inviterer brugeren via team, vil de ikke modtage en invitation til mit.dpf.dk.

Teams til nem adgang (bruges hvis I har mange Organisationer):

1.    Alle har fået brugeradgang til mindst én Organisation.
2.    Vælg Teams i den blå menu.
3.    Vælg +Tilføj Team.
4.    Navngiv Team.
5.    Vælg Medlemmer (brugere).
6.    Giv adgang til KIDS-produkt.
7.    Vælg de Organisationer, som teamet skal have adgang til.
8.    Vælg Tilføj team.

 

Teams til afgrænset adgang:

1.    Opret brugere i et team.
2.    Åbn produktmenuen (to små pile) og gå over på KIDS-siden.
3.    Opretter +Ny undersøgelse.
4.    Udfyld informationer.
5.    I Giv adgang til, fjern fluehak i “Alle i [Organisationen]”
6.    Vælg Teams.
8.    Vælg Opret.

 

Hvis en Undersøgelse er oprettet med afgrænset adgang til et Team, er det kun teamets medlemmer, der kan se/læse Undersøgelsesrapportens resultater.

 

Bemærk, at alle Organisationens brugere altid vil kunne se undersøgelsens navn, konto- og institutionstilknytning, startdato mv. på alle de Undersøgelser, der er oprettet på Organisationen, men at de ved afgrænset adgang ikke vil kunne læse/downloade undersøgelsesrapporten, oprette nye informantbesvarelser, se undersøgelsesresultater eller ændre i undersøgelsens Indstillinger.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du bruger teams til at give nem adgang til flere organisationer på én gang.

Licensaftaler

Under menupunktet Licensaftaler på administrations-siden, kan du få et overblik over de licensaftaler, der er oprettet på din Konto.

Her kan du:

1.    Se hvornår jeres licensaftale udløber.
2.    Se hvor mange tildelte & ledige licenser, I har på jeres konto.
3.    Ændre kontaktpersonen, der skal adviseres, når jeres licensaftale er ved at udløbe.

 

*Licensen gælder til én institutionsenhed, defineret ud fra institutionens navn, adresse og eventuel organisatorisk særskilthed.

 

For at anvende KIDS, skal institution altså have en aktiv og tildelt KIDS-licens.

Administrator- & Brugerstyring

Vejledninger til Oprettelse & Sletning af Bruger- eller Administratoradgang

2.

Administrator versus Bruger

Forskellen forklaret:

På mit.dpf.dk er der to niveauer:
En administrationsside og en KIDS-side.

Som administrator kan du: 

1.    Logge direkte ind på administrationssiden.
2.    Administrere dine Organisationer.
3.    Tilføje/fjerne Brugere og Administratorer.
4.    Se jeres Licensaftaler.
5.    Oprette Teams.

 

Som bruger kan du: 

1.    Logge direkte ind på KIDS-siden.
2.    Arbejde med KIDS.
3.    Oprette undersøgelser.
4.    Downloade rapporter/læse undersøgelsesresultater.
5.    Invitere Informanter.
6.    Administrere jeres KIDS-undersøgelser fx. flytte, slette mv.

Bemærk, at du som administrator også skal have brugeradgang, hvis du ønsker at arbejde med KIDS.

 

Få overblik over brugerrettigheder under Brugere:

1.    Gå ind på Brugere.
2.    Åbn brugerens profil.
a.    Under Adgang til kan du se hvilke Organisationer brugeren har brugeradgang til.
b.    Under Administrator, kan du se om brugeren har administratoradgang til Kontoen.

 

KIDS-siden:

For at bevæge dig fra administrationssiden over på KIDS-siden, skal du anvende produktmenuen oppe i venstre hjørne (de to små pile). Hvis du har bruger-adgang til en Organisation med en aktiv KIDS-licens, vil du under produktmenuen, kunne vælge dit KIDS-produkt.

Brugeradgang (E-mail)

Som administrator kan du selv inviterer dine medarbejdere til at blive KIDS-brugere via e-mail.

Trin-for-trin:

1.    Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2.    Vælg +Tilføj bruger.
3.    Udfyld & vælg Inviter via email.
4.    Udfyld e-mailadresse og tryk Enter eller Tab.
5.    Vælg Tilføj medlem.

 

Den nye bruger vil nu modtage en invitation til platformen mit.dpf.dk på sin e-mail.

 

Bemærk, at brugeren kun skal bruge invitationen til at oprette sig selv som bruger i systemet. Når de har accepteret invitation, skal de fremadrettet logge direkte ind på mit.dpf.dk med deres mailadresse og selvvalgte adgangskode.

 

Når brugeren har accepteret sin invitation vil de fremgå på brugerlisten med navn og e-mailadresse. Brugere der er inviteret, men ikke har accepteret deres invitation, fremgår på brugerlisten kun med deres e-mailadresse.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du giver brugeradgang via e-mail.

Brugeradgang (Unilogin)

Som administrator kan du selv tilføje dine medarbejdere som KIDS-brugere via Unilogin.

Hvis I ønsker at anvende Unilogin som brugeradgang, skal jeres IT-admin. først godkende vores STIL-anmodning. Vi sender dataanmodninger i STIL på alle institutioner, når de oprettes i mit.dpf.dk. Jeres KIDS-kontoadministrator får besked på mail, når Unilogin-tilslutningen er gennemført og I kan give brugeradgang med Unilogin.

Trin-for-trin:

1.    Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2.    Vælg +Tilføj bruger.
3.    Udfyld & vælg Giv adgang til.
4.    Vælg medarbejderen fra listen.
Obs. søg på navnet, hvis personen ikke dukker op.
5.    Vælg Tilføj medlem.

Brugeren har nu adgang til at logge ind på mit.dpf.dk med Unilogin.

 

Bemærk, at brugerens adgang automatisk ophører, hvis deres Unilogin ikke længere er tilknyttet Institutionens i STIL.

 

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du giver brugeradgang med Unilogin.

Fjern Brugeradgang

Som administrator kan du selv fjerne dine medarbejderes brugeradgang til KIDS.

Trin-for-trin:

1.    Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2.    Klik på brugeren, hvis brugeradgang du vil fjerne.
3.    I Adgang til klik på krydset i KIDS-ikonet.


Personens brugeradgang er nu fjernet, og de har ikke længere adgang til at logge ind på mit.dpf.dk.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du fjerner brugeradgange.

Bruger eller Informant - forskellen forklaret

Hvad er forskellen på en Bruger og en Informant?

En Bruger har brugeradgang til en Organisation og et KIDS-produkt på mit.dpf.dk og kan:

1.    Oprette Undersøgelser på Organisationen.
2.    Downloade rapporter/læse undersøgelsesresultater.
3.    Invitere Informanter til besvarelser.
Bemærk: En bruger kan både være Bruger og Informant.

En Informant kan:

1.    Modtage et Undersøgelseslink.
2.   Gennemføre en Informantbesvarelse.

Informanter kan være interne og eksterne:

Interne Informanter:
Leder
Pædagog

Eksterne Informanter:
Pædagogisk Konsulent
Ekstern Evaluator

Tilføj, skift og fjern Administrator

Som administrator kan du selv fjerne eller tilføje nye administratorer til din KIDS-konto.

Administratoren kan få adgang via e-mail eller Unilogin.
Bemærk, at licensaftalens kontaktperson altid skal være oprettet med en e-mail, hvis I skal adviseres  om licensfornyelse. Du kan se hvem, der er licensaftalens kontaktperson under Licensaftaler.

 

Tilføj adgang:

1.    Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2.    Vælg +Tilføj administrator.
3.    Vælg Unilogin eller e-mail.
4.    Vælg Tilføj medlem.

 

Fjern adgang:

1.    Find administratoren under brugerlisten i menupunktet Brugere på administrations-siden.
2.    Klik på personens navn.
3.    Fjern fluehakket i administrator.

 

Bemærk, at du også skal fjerne administratorens brugeradgang, hvis personen ikke længere skal have adgang til Organisationens KIDS-undersøgelser.

 

Ingen adgang:

Hvis jeres Organisation ikke længere har adgang til logge ind som administrator på mit.dpf.dk (fx. fordi jeres leder er stoppet eller har fjernet sin administrator-adgang ved en fejl), skal I kontakte Dansk Psykologisk Forlag – så hjælper vi med at fjerne den gamle administrator og/eller tilføje en ny.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du tilføjer og sletter administratoradgange.

Fejlmelding: Bruger ikke tildelt adgang

Fejlmelding skyldes at brugeren ikke er tilknyttet en Konto (som administrator) eller en Organisation (som bruger).

Bemærk, at du som administrator kan se, hvilke Organisationer og produkter dine brugere har adgang til i Brugere på administrationssiden.

For at give brugeren adgang skal du vælge +Tilføj bruger. Udfyld de relevante informationer og vælg +Tilføj medlem.

 

OBS: Du kan også se når dine brugere har accepteret deres invitation til platformen. Når de har accepteret invitationen, står der et Navn over brugerens e-mailadresse i brugerlisten.

Hvis der kun står en e-mailadresse, har personen ikke reageret på sin invitation og har dermed ikke accepteret sin brugeradgang til mit.dpf.dk.

*Unilogin-brugere har automatisk adgang, når de er tilknyttet en Organisation med en aktiv produktlicens.

 

Vejledning:

Hvis du ønsker at se en illustration, kan du se et billede af fejlmeldingen her.

Link til mit.dpf.dk virker ikke

Invitationen er ugyldig

Når du bliver oprettet som administrator eller bruger får du sendt en mail med invitation til mit.dpf.dk.

Du kan kun bruge invitationen til at oprette dig i systemet. Fremadrettet logger du direkte ind på mit.dpf.dk med din mailadresse og selvvalgte adgangskode.

Hvis du får fejlmeldingen “Invitationen er ugyldig”, er du allerede oprettet og skal gå direkte ind på mit.dpf.dk og logge ind.

 

Vejledning:

Hvis du ønsker at se en illustration kan du se et billede af fejlmeldingen her.

Arbejd med KIDS

Vejledninger til Oprettelse, Udfyldning og Aflæsning af Undersøgelser mv.

3.

KIDS-siden

1.    Se en oversigt over de Institutioner, du har brugeradgang til
2.    Se og sammenligne Undersøgelser, inden for og på tværs af institutioner.
3.    Se en oversigt over og læse Besvarelser.

Under Undersøgelser kan du se en oversigt over alle de undersøgelser der er oprettet, på alle de institutioner du har brugeradgang til. Du kan læse resultaterne af enkelte undersøgelse ved at klikke på Undersøgelsen og åbne den.

På hver undersøgelse kan du finde en Oversigt over informantbesvarelse, læse undersøgelsens Resultater og rette undersøgelsens Indstillinger.

Under Oversigt kan du resultaterne af den enkelte informantbesvarelse, ved at klikke på informanten og åbne den. Du kan læse resultaterne af informantbesvarelsen direkte i mit.dpf.dk (under Besvarelse ) eller du kan Hente (downloade) rapporten. Under besvarelsens Indstillinger, kan du ændre Navn, Type og Gruppe på Informanten eller Slette informantbesvarelsen.

Under Resultater kan du finde undersøgelsens samlede resultater. Du kan læse resultaterne af resultaterne direkte i mit.dpf.dk eller du kan Hente (downloade) rapporten.

Under Indstillinger kan du rette Undersøgelsesdata (titel, start- og slutdata), Adgange, Områder i Undersøgelse, Noter, Flytte* eller Slette undersøgelsen.

*Flytning forudsætter at du har brugeradgang til flere institutioner med KIDS-licens.

Opret en ny Undersøgelse og besvarelse

Hvordan opretter jeg en ny Undersøgelse?

Hvis du skal oprette en ny undersøgelse, skal du følge denne vejledning.

Trin-for-trin:

1.    Stå på KIDS-siden.
2.    Vælg Undersøgelser.
3.    Vælg +Ny undersøgelse.
4.    Udfyld relevante informationer.
Bemærk, at navngive utvetydigt fx. 2025 Tilsyn BH.
Læs mere ved FAQ: Navngiv undersøgelse
5.    Vælg Opret.
6.    Klik på og åbn Undersøgelsen, du lige har oprettet
7.    Klik på +Ny besvarelse.
8.    Udfyld relevante informationer.
9.    Klik på Informanten og invitér Informanten til besvarelse.

 

OBS: Informant-linket er unikt og må kun sendes til den korrekte Informant.

Bemærk, at du altid kan ændre undersøgelsens start- og slutdato, samt tilføje/fjerne områder fra undersøgelsen under Indstillinger. Undersøgelsens Indstillinger kan redigeres af alle brugere, så længe undersøgelsen ikke er oprettet med afgrænset adgang.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du opretter en ny undersøgelse med besvarelser.

 

Navngiv undersøgelse

Vi anbefaler, at navnet på undersøgelsen er tydeligt og let at forstå. Det skal hurtigt give overblik over formål og målgruppe. Brug gerne en fast struktur som:


[Årstal] [Type af undersøgelse] [Institution eller målgruppe]
Eksempel: 2025 Tilsyn Børnehave

En klar og konsekvent navngivning gør det nemmere at finde, genkende og sammenligne undersøgelser senere.

Invitér en Informant

Hvordan inviterer jeg til en Informantbesvarelse?

Hvis du allerede har oprettet en undersøgelse og skal invitere en Informant til en besvarelse, skal du følge denne vejledning.

Trin-for-trin:

1.    Stå på KIDS-siden.
2.    Gå ind under Undersøgelser og vælg undersøgelsen.
3.    Klik på og åbn den Informantbesvarelse du vil invitere til.
4.    Inviter informant via e-mail, kopier link eller åbn selv link, hvis du er informanten.

Når alle besvarelser er afsluttet eller undersøgelsen er færdig vil de tilgængelige resultater blive vist i Resultater.

 

Bemærk, at Informant-linket er unikt og må kun sendes til den korrekte Informant.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du inviterer Informanter.*

*Ny video under udarbejdelse. Kommer snarest.

KIDS-manual

Hvis du har en KIDS-licens og ønsker en ekstra manual til KIDS, kan du kontakte forlaget på info@dpf.dk.

 

Manualen indeholder bl.a.:

Teoretisk baggrund
Præsentation af forskning
Vejledning i brugen af KIDS
Vurderingsskemaer.

 

Pris pr. enhed: 560 DKK ekskl. moms.

Scoringsresultater

Vejledende retningslinjer for scoren:

 

Fremragende kvalitet: 100 % eller over 87,5 %
God kvalitet: mindre eller lig med 87,5 % og over 62,5 %
Tilstrækkelig kvalitet: mindre eller lig med 62,5 % og over 37,5 %
Utilstrækkelig kvalitet: mindre eller lig med 37,5 % og over 12,5 %
Ringe kvalitet: mindre eller lig med 12,5 %

Scoringens svartyper

I undersøgelsen af det fysiske miljø skal man graduere på en skala mellem tre udsagn og sætte krydset der, hvor man mener, det passer bedst på institutionen. På alle andre områder er der formuleret et udsagn, hvor man kan placere institutionens praksis på det givne område på en femtrins-skala: “sjældent”, “af og til”, “jævnligt”, “ofte” og “næsten altid”.

 

Scoringens skalaer:

Scoringen skal gives som et gennemsnit over hele dagen, hvor både morgenen, tiden i grupperummene, tiden på legepladsen og eftermiddagstimerne regnes med. Hvis man i institutionen har valgt at fokusere på enkelte områder, er det selvfølgelig disse udvalgte områder, du skal undersøge. Det er vigtigt, at du fra starten er klar over, præcis hvilke områder du skal undersøge, så der er overensstemmelse mellem alle besvarelserne i undersøgelsen.

Sjældent: henviser til, at man konsekvent ikke kan observere de angivne handlinger hos pædagogerne, eller at man kun kan observere dem 1-2 gange over en dag.

Af og til: henviser til, at man kan observere de angivne handlinger hos pædagogerne få gange (vejledende 3-6 gange) på en dag.

Jævnligt: henviser til, at man kan observere de angivne handlinger hos pædagogerne flere gange (vejledende 7 eller flere gange) på en dag.

Ofte: henviser til, at man kan observere de angivne handlinger hos pædagogerne gennem hele dagen med nogle undtagelser.

Næsten altid: henviser til, at den givne adfærd forekommer konsekvent hos det pædagogiske personale gennem hele dagen med en enkelt eller ingen undtagelser.

 

Der er ofte forskel på de forskellige stuer i en institution, så hvis undersøgelsen ikke er opdelt i stuer (eller andre områder), scorer man gennemsnittet. Hvis man fx på den ene stue observerer, at børnene har mulighed for længerevarende lege uden at blive afbrudt, og man på den anden stue observerer, at børnenes lege bliver afbrudt af forstyrrelser, scorer man “af og til/jævnligt”.  Scoren afhænger både af antal stuer med gode/mindre gode legemuligheder og af vurderingen af, hvor gode/mindre gode muligheder der er til rådighed for børnene. Notér derefter i kommentarfeltet, at der er variationer inden for dette område mellem de enkelte stuer.

Sådan udfylder du en besvarelse

Før du begynder undersøgelsen, er det vigtigt, at du har læst kapitlet ”Hvordan bruger man KIDS?” og den teoretiske gennemgang af de ni udviklingsområder i den trykte vejledning KIDS – kvalitetsudvikling i daginstitutioner (2. udgave). Det er vigtigt, at du scorer ud fra dine observationer af de faktiske forhold i daginstitutionen – og ikke ud fra intentioner eller ønsker om en bestemt praksis.

Systemet gemmer automatisk dine indtastninger. Du kan bevæge dig mellem de forskellige udviklings-områder ved at åbne menuen i venstre hjørne (de 3 små streger).

Tidsforbrug:

Både interne og eksterne observatører bør afsætte en hel dag til observation. Observationerne bør foregå på en almindelig dag, det vil sige en dag, der ligner hverdagen så meget som muligt, og der observeres hen over hele dagen. Hvis det er vanskeligt for interne observatører at afsætte tilstrækkelig tid til observation, anbefales: to timer om formiddagen, to timer om eftermiddagen og en time på legepladsen. Observationerne behøver ikke at foregå den samme dag.

Scoringen skal gives som et gennemsnit over hele dagen, hvor både morgenen, tiden i grupperummene, tiden på legepladsen og eftermiddagstimerne regnes med.
Hvis man i institutionen har valgt at fokusere på enkelte områder, er det selvfølgelig disse udvalgte områder, du skal undersøge. Det er vigtigt, at du fra starten er klar over, præcis hvilke områder du skal undersøge, så der er overensstemmelse mellem alle besvarelserne i undersøgelsen.

En undersøgelse af alle ni udviklingsområder består af 130 udsagn. De tre yderste udviklingsområder i KIDS-modellen (Fysiske omgivelser, Relationer og Leg & aktivitet) giver en overordnet og grundlæggende vurdering af kvalitet – og anvendes i det pædagogiske tilsyn.

Rækkefølge:

Man behøver ikke at score spørgsmålene eller områderne i den rækkefølge, de står i. Hvis der er spørgsmål, som du vurderer er bedre at gemme til senere, kan du gøre det. Det anbefales dog generelt, at man starter med at udfylde områderne i den yderste ring, der handler om kvalitet i institutionen overordnet set. Det er en fordel at begynde med at score det fysiske miljø. Du kan til enhver tid gemme registreringen og vende tilbage senere via det tilsendte link.

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du udfylder en besvarelse.

Rapporttyper - Forskellen forklaret

Du kan skabe 4 forskellige typer KIDS-rapporter i mit.dpf.dk.

 

Informantresultat: Viser informantens besvarelse og vurdering af undersøgelsens områder.

Undersøgelsesresultat: Viser informantbesvarelsernes gennemsnitsscorer for områderne, fordeling af score ift. informanternes vurdering og meget mere.

Udviklingsrapport: Viser institutionens udvikling målt over tid. Rapporten viser scorerne i procent mellem de valgte undersøgelser.

Sammenligningsrapport: Sammenligner kvaliteten på tværs af undersøgelser og evt. institutioner.

 

Bemærk, at du kan vælge om rapporten skal indeholde alle informationer, eller om den kun skal indeholde enkelte informanter eller områder, når du henter/downloader den.

Du kan læse alle resultaterne direkte i mit.dpf.dk eller du kan Hente (downloade) rapporten.

Informantresultat

Sådan finder du et Informantresultat:

Denne rapporttype viser den enkelte informants svar og vurderinger i forhold til undersøgelsens forskellige områder og spørgsmål. Det giver mulighed for at få indsigt i, hvordan en specifik informant har oplevet f.eks. kvaliteten i en institution eller et tilbud.

 

Du kan finde Informantresultatet på 2 måder – under Besvarelser eller Undersøgelser:

 

Under Undersøgelser:

1.     På KIDS-siden under Undersøgelser.
2.    Vælg og klik på den undersøgelse du vil se Informantresulatet på.
3.    Klik på informanten og se resultaterne.

Under Besvarelser:

1.    På KIDS-siden under Besvarelser.
2.    Vælg og klik på den Informant du vil se Informantresulatet på.
3.    Klik på informanten og se resultaterne.

 

Du kan læse alle resultaterne direkte i mit.dpf.dk eller du kan Hente (downloade) rapporten.

Bemærk, at hver Informant får deres egen Informantbesvarelse som pdf-rapport, når de har afsluttet og sendt deres besvarelse. Informanten kan downloade eller printe egen Informantbesvarelse.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du finder og downloader Informantresulatet.

Undersøgelsesresultat

Sådan finder du dit Undersøgelsesresultat:

Denne rapport samler alle informanternes svar og præsenterer et samlet billede af undersøgelsens resultater.

Du finder Undersøgelsesresultatet på KIDS-siden under Undersøgelser. Vælg og klik på den undersøgelse du vil se resultaterne af.

 

Du kan læse alle resultaterne direkte i mit.dpf.dk eller du kan Hente (downloade) rapporten.

Undersøgelsesresultatet kan også hentes til et Excel-regneark.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du finder og downloader dit Undersøgelsesresultat.

 

Udviklingsrapport

Sådan får du en Udviklingsrapport:

Udviklingsrapporten viser, hvordan en institution eller et tilbud har udviklet sig over tid, målt gennem gentagne undersøgelser. Her præsenteres scorer for udvalgte områder sammenlignet med tidligere målinger – ofte i procent eller ændringer i point. Rapporten anvendes til at identificere forbedringer eller tilbagegang og danner grundlag for strategisk planlægning og målrettet udvikling.

 

Du finder Udviklingsrapporten på KIDS-siden under Institutioner. Vælg og klik på den institution du vil se Udviklingen på.

Du kan læse alle resultaterne direkte i mit.dpf.dk eller du kan Hente (downloade) rapporten.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du får en udviklingsrapport.

Sammenligningsrapport

Sådan sammenligner du kvaliteten på tværs af dine institutioner:

Sammenligningsrapporten sammenligner kvaliteten på tværs af undersøgelser og evt. institutioner. Bemærk, at det er vigtigt, kun at vælge undersøgelser, hvor det er de samme områder, der bliver undersøgt, da oversigterne i rapporten ellers kan blive misvisende.

 

Du laver en Sammenligningsrapporten på KIDS-siden under Undersøgelser. Til venstre for undersøgelsestitlen, fluehak de undersøgelser du gerne vil sammenligne og vælg Sammenlign.

 

Du kan læse alle resultaterne direkte i mit.dpf.dk eller du kan Hente (downloade) rapporten.

Sammenligningsresultaterne kan også hentes til et Excel-regneark.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du skaber en Sammenligningsrapport.

Administrer KIDS

Vejledninger til Rapport-adgang, Indstillinger, Sletning, Flytning mv.

4.

Kan ikke åbne besvarelseslink

Ikke åbnet for besvarelse:

I KIDS kan du først åbne og udfylde besvarelse, efter undersøgelsens startdato.

Undersøgelsen er udløbet:

I KIDS kan kun åbne og udfylde besvarelse, i perioden mellem undersøgelsens start- og slutdato. Hvis undersøgelsen er udløbet, og du ikke selv har brugeradgang til Organisationen på mit.dpf.dk, skal du kontakte den undersøgelsesansvarlige og bede dem forlænge undersøgelsesperioden.

Afgrænset adgang

Man kan afgrænse adgangen til Undersøgelser, enten ved at give adgang til specifikke Teams eller enkelte Brugere. Afgrænset adgang kan anvendes, hvis I ønsker at begrænse læse-tilgængeligheden til specifikke Undersøgelsesresultater.

Alle Organisationens brugere vil altid kunne se Navn, konto- og institutionstilknytning mv. på alle de Undersøgelser, der er oprettet på Organisationen.

Ved afgrænset adgang er det kun de personer, der har adgangen, som kan:

1.    Rette undersøgelsens Indstillinger.
2.    Læse undersøgelsens Resultater.
3.    Hente/downloade undersøgelsens Informantbesvarelser eller Resultater.
4.    Rette undersøgelsens Indstillingerne (start-/slutdato, områder etc).

 

Man kan afgrænse adgangen til Undersøgelsen, når man opretter Undersøgelsen, eller man kan afgrænse adgangen efterfølgende, inde på Undersøgelsen, under Indstillinger.

 

Afgrænset adgang ved oprettelse (gælder kun +Ny undersøgelse):

1.    Vælg +Ny Undersøgelse.
2.    Udfyld relevante informationer.
3.    I Giv adgang til:
a.    Fjern fluehak fra Alle i [Organisationen]
b.    Vælg hvilke brugere/teams, der må få adgang.
4.    Færdiggør oprettelse som normalt.

 

Begrænset adgang på eksisterende undersøgelse:

1.    Åbn Undersøgelsen.
2.    Vælg Indstillinger.
3.    I Giv adgang til:
a.    Fjern fluehak fra Alle i [Organisationen]
b.    Vælg hvilke brugere/teams, der må få adgang.
4.    Gem ændringer.

Når adgangen er begrænset, er det kun dem, der har adgangen, der kan genåbne for adgange til andre/alle brugere.
Kontakt forlaget på info@dpf.dk eller 4546 0050, hvis I ikke kan genåbne adgangen til en KIDS-undersøgelse.

 

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du afgrænser adgangen til en undersøgelse.

Genåbning af afsluttet KIDS-undersøgelse

Kan man genåbne en afsluttet undersøgelse?

Nej, det kan man som udgangspunkt ikke – og vi  kan heller ikke åbne den. En afsluttet undersøgelse er lukket.

Det er dog vigtigt at vide, at du som bruger ikke har travlt med at afslutte undersøgelsen! Alt du foretager dig mens du udfylder, gemmer vi løbende, og du kan altid bare lukke vinduet og så senere vende tilbage til undersøgelsen, hvis det passer dig bedre på et senere tidspunkt at gennemgå den, før du afslutter den.

Hvis du alligevel skulle komme til at afslutte en undersøgelsen for tidligt eller opdage en fejl, kan du lave en ny og slette den forkerte. Licensen giver jer heldigvis ubegrænset brug!

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du opretter og sletter undersøgelser.

*Video under udarbejdelse. Kommer snarest.

Sletning af Undersøgelse eller Informantbesvarelse

Hvis du har nogle udviklingsbeskrivelser du ikke længere har brug for, kan du vælge enten at slette Undersøgelsen (og alle de Informantbesvarelser, der er oprettet på dem) eller at slette enkelte Informantbesvarelser.

 

Sletning af hele Undersøgelsen: 

1.    Vælg undersøgelsen, der skal slettes og åbn den.
2.    Vælg Indstillinger.
3.    Vælg Slet.
4.    Bekræft sletning.

Bemærk, at dette er en permanent handling, som ikke kan fortrydes.
Ved sletning af Undersøgelsen, vil alle Informantbesvarelser og Resultater blive slettet.

 

Sletning af enkelt Informantbesvarelse:

1.    Vælg Undersøgelsen, hvis Informantbesvarelse du vil slette og åbn den.
2.    Åbn Informantbesvarelsen, der skal slettes, ved at klikke på den.
3.    Vælg Indstillinger.
4.    Vælg Slet informant.
4.    Bekræft sletning.

Bemærk, at dette er en permanent handling, som ikke kan fortrydes.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du sletter Undersøgelser og Informantbesvarelser.

Flytning af Undersøgelse

I mit.dpf.dk, kan man flytte Undersøgelser mellem Organisationer. Dette kræver at du har brugeradgang til både afsender og modtager Organisationen.
Du kan flytte én undersøgelse af gangen.

Flytning af Undersøgelse: 

1.    Vælg Undersøgelsen, der skal slettes og åbn den.
2.    Vælg Indstillinger.
3.    Vælg Flyt.
4.    Udfyld Destination.
5.    Vælg Adgange.
4.    Bekræft flytning.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du flytter Undersøgelser mellem Organisationer.

Fejlmelding: Ingen adgang til undersøgelse

Hvis du oplever denne besked, er det sandsynligvis pga. at undersøgelsen er oprettet med afgrænset adgang til et team eller bruger.

Afgrænset adgang kan anvendes, hvis I ønsker at begrænse læse-tilgængeligheden til specifikke Undersøgelsesresultater.

 

Ved afgrænset adgang er det kun de personer, der har adgangen, som kan:

1.    Rette undersøgelsens Indstillinger.
2.    Læse undersøgelsens Resultater.
3.    Hente/downloade undersøgelsens Informantbesvarelser eller Resultater.
4.    Rette undersøgelsens Indstillingerne (start-/slutdato, områder etc).

 

Når adgangen er begrænset, er det kun dem, der har adgangen, der kan genåbne for adgange til andre/alle brugere.
Kontakt forlaget på info@dpf.dk eller 4546 0050, hvis I ikke kan genåbne adgangen til en KIDS-undersøgelse.

Vejledning:

Hvis du ønsker at se en illustration, kan du se et billede af fejlmeldingen her.

FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Få svar på ofte stillede spørgsmål om KIDS på mit.dpf.dk

5.

Hvor finder jeg mine Undersøgelser?

Læs mere ved punkt:

1. Generelle administrator-funktioner
Find dine Undersøgelser.

Hvordan inviterer jeg mine kollegaer til KIDS?

Læs mere ved punkt:

2. Administrator- & Brugerstyring
Brugeradgang (e-mail)
Brugeradgang (Unilogin).
Bruger eller Informant – forskellen forklaret.

3. Arbejd med KIDS
Invitér Informant

Kan ikke åbne Undersøgelse?

Læs mere ved punkt:

4. Administrer KIDS
Kan ikke åbne besvarelseslink
Fejlmelding: Ingen adgang til Undersøgelse

 

Ved andre fejl kontakt forlaget på tlf. 4546 0050,

Hvordan inviterer jeg informanter?

Læs mere ved punkt:

3. Arbejd med KIDS
Inviter Informant

Kan ikke logge ind?

Læs mere ved punkt:

2. Administrator- & Brugerstyring
Fejlmelding: Bruger ikke tildelt adgang.

Mit link til mit.dpf.dk virker ikke

Invitation er ugyldig

Læs mere ved punkt:

2. Administrator- & Brugerstyring
Link til mit.dpf.dk virker ikke.

Kurser & Feedback

Få svar på dine spørgsmål om vores Kurser & Feedback til KIDS eller mit.dpf.dk

6.

KIDS-Kurser

Hvor finder jeg information om kurser udbudt af DPF?

Vi tilbyder fire KIDS Kurser.

KIDS certificeringskursus

Bliv certificeret i brugen af KIDS, så du kan anvende observationsredskabet og vejlede og supervisere andre. Kurset har et dobbeltsidet formål, hvor du dels selv lærer at bruge redskabet i praksis, og dels bliver klædt på til at vejlede og supervisere andre i brugen af KIDS. På certificeringskurset får du en grundig indføring i teorien og forskningen bag redskabet, og du bliver fortrolig med at anvende KIDS i praksis. Du lærer at bruge observation som metode til at vurdere den pædagogiske kvalitet, som den kommer til udtryk i de faktiske omgivelser og handlinger i hverdagen.

Læs mere om indhold, lokation, varighed og pris her.

KIDS introduktion

På kurset bliver du præsenteret for redskabet KIDS og får indsigt i, hvordan man anvender KIDS i praksis, både som evaluerings- og udviklingsredskab. Du får viden om baggrunden, teorien og forskningen bag KIDS. På kurset gennemgås opbygningen af redskabet og de forskellige observationsområder.

Læs mere om indhold, lokation, varighed og pris her.

KIDS grundforløb

På kurset lærer du KIDS-redskabet indgående at kende, og du lærer, hvordan man anvender KIDS til både at evaluere og udvikle den pædagogiske praksis. Du får viden om teorien og forskningen bag KIDS og om opbygningen af redskabet. På kurset får du også indsigt i de forskellige observationsområder, og via praksisnære eksempler lærer du, hvordan man vurderer og scorer med KIDS i praksis.

Læs mere om indhold, lokation, varighed og pris her.

KIDS opdatering

På kurset får du genopfrisket din viden om redskabet KIDS og bliver mindet om, hvordan du anvender KIDS i praksis, både som evaluerings- og udviklingsredskab.

Læs mere om indhold, lokation, varighed og pris her.

 

Flere kurser:

Du kan se informationer om alle vores aktuelle kurser her.

Feedback til KIDS på mit.dpf.dk

Hvis du har ris eller ros til Hjælpecenteret, KIDS eller Systemfunktioner på mit.dpf.dk, modtager vi dem meget gerne på info@dpf.dk.

Vi sætter stor pris på input fra vores brugere, da det hjælper os med at forbedre mit.dpf.dk og skabe en endnu bedre oplevelse for alle.

Vi vil tage dit forslag med i vores løbende evaluering af mulige forbedringer. Selvom vi ikke kan love en specifik tidsramme, er vi altid interesserede i at udvikle platformen i takt med vores brugeres behov.

Vi glæder os til at høre fra dig! Tak for at tage dig tid til at dele dine tanker med os!