Erhvervspsykologi

ERHVERVSPSYKOLOGI er et tidsskrift om den psykologiske dimension i arbejdslivet, hvis formål er at inspirere og opfordre til en velfunderet og mangfoldig dialog om psykologisk tænkning og metode.

ERHVERVSPSYKOLOGI er skrevet til og af erhvervspsykologer, konsulenter, ledere og HR-medarbejdere og udkommer fire gange årligt.

Læs mere

Aktuelle temaer

Erhvervspsykologi nr. 4, 2024

Tema: Opgør med individualistisk psykologi

Ét af tidens store spørgsmål er, om ikke vi skal befri os mere fra den individualistiske psykologi, der stadig gør sig gældende alt for mange steder i erhvervslivet og organisationsverdenen. Du kender den individualistiske psykologi på, at den forsøger at forstå og løse problemer på et individuelt frem for på et strukturelt og kontekstuelt niveau. Som når mennesker i mistrivsel bliver henvist til en app med mindfulness-øvelser eller individuel symptombehandling hos en erhvervspsykolog i en Falck-ordning. Selv om alle godt ved, at kulturen i organisationen er giftig og ressourcerne alt for knappe. Temanummeret sætter fokus på, hvordan konsulenter, supervisorer, erhvervspsykologer m.fl. kan gøre op med individualistisk psykologi – og i stedet hjælpe mennesker og organisationer med at løse de strukturelle og bagvedliggende problemer tættere på problemernes sande udspring. Temaredaktør: Flemming Andersen.

Erhvervspsykologi nr. 1, 2025

Tema: Interventioner og trivselsindsatser

Vi har i mange år udviklet nyt og meget, der skal implementeres. Spørgsmålet er, om vi har medtænkt de faktorer, som er afgørende for at lykkedes? Og har vi turdet spørge os selv, om indsatsen har haft en effekt? Dette temanummer undersøger, hvad praktikere, forskere, ledere og fagprofessionelle inden for områderne ledelse, trivsel og organisationsudvikling bør medtænke, når vi ønsker at skabe relevante forandringer. Temaredaktør: Louise Dinesen

Studierabat

Studerende får 50% rabat på abonnementet.