Hjælpecenter – DPU 0-6 år

Velkommen til hjælpecenteret for DPU på mit.dpf.dk.
Her kan du finde vejledninger, videoer og svar på de mest stillede spørgsmål.

Hurtigt overblik – klik for at gå direkte til sektionen:

1.  Generelle Administratorfunktioner
2. Administrator- & Brugerstyring
3. Arbejd med DPU (Generel anvendelse)
4. Administrér DPU (Teknisk anvendelse)
5. FAQ’s – Ofte stillede spørgsmål
6. Kurser & Feedback

Hjælpevideoer:

For at komme direkte til hjælpevideoer, følg dette link.*
(*Åbner i en ny fane).

Vi henviser til relevante hjælpevideoer i næsten alle skriftelige FAQs nedenfor.

Administration

Vejledninger til Generelle Administratorfunktioner

1.

Kom godt i gang med DPU

Generel introduktion til DPU på mit.dpf.dk

Som administrator skal du først tildele brugeradgang til dine medarbejdere, der skal anvende DPU. Du tildeler brugeradgange under menupunktet Brugere og vælger +Tilføj bruger. Brugere kan inviteres via e-mail eller Unilogin.

Hvis I har godkendt vores data-anmodning i STIL vil Unilogin-medarbejdere dukke op på en liste i Giv adgang til. Listen er kun et udvalg og hvis der er medarbejdere, der ikke dukker op på listen, kan de søges frem på deres navn.

Bemærk, at du også selv skal have brugeradgang, hvis du som administrator skal anvende DPU.

 

Hjælpevideo:

For en introduktion til de grundlæggende funktioner og de vigtigste ting, du skal være opmærksom på som ny kontoadministrator, henviser vi til denne video: Kom godt i gang med DPU på mit.dpf.dk.

Konto og Organisationer

Hvad er forskellen på Konto og Organisation?

Som regel oprettes hver daginstitution (organisation) på sin egen DPU-konto og med 1 aktiv licens.

Hvis I ønsker en samlet administration af flere dag-institutioner, feks. under et samlet dagtilbud eller en kommune, kan der oprettes flere Organisationer, med et tilsvarende antal licenser, under én fælles Konto.

Kontoadministratoren administrere stamdata, bruger-adgange og aktive licenser for alle kontoens organisationer.

Stamdata (institutionsnavn og adresse) kan opdateres ved åbne Organisationen, du ønsker at opdatere og vælge Indstillinger.

 

Flere konti:

Hvis du er administrator for flere konti, bevæger du dig mellem dine konti ved at åbne produktmenuen (de to små pile, venstre hjørne) og under mine konti vælge den konto, du ønsker at administrere.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi forklarer forskellen på Konto og Organisationer.

Find dine Udviklingsbeskrivelser

Til administratorer:

Som kontoadministrator for jeres DPU-konto vil du altid komme direkte ind på administrationssiden, når du logger ind på mit.dpf.dk. DPU’erne finder du på DPU-siden, der ligger et lag dybere i systemet.

På administrationssiden kan du:

1.    Administrere dine Organisationer.
2.    Oprette Brugere og Administratorer.
3.    Se Licenshistorik.
4.    Oprette Teams.

DPU-siden:

For at bevæge dig over på DPU-siden, hvor du kan arbejde med DPU, skal du anvende produktmenuen oppe i venstre hjørne (de to små pile). Hvis du har brugeradgang til en Organisation med en aktiv DPU-licens, vil du under produktmenuen, kunne vælge dit DPU-produkt.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du bevæger dig mellem administrations- og DPU-siden.

 

Hvad er en arkiv-Organisation?

Hvis din konto indeholder en til flere arkiv-Organisationer betyder det, at vi har flyttet nogle DPU’er fra jeres gamle DPU-konto på online.dpf.dk til jeres nye DPU-konto på mit.dpf.dk. Arkiv-Organisationerne kan forstås som mapper, der indeholder de gamle DPU’er du og dine kollegaer tidligere har lavet inden overgangen til mit.dpf.dk.

Vigtigt: Hvis I har arkiv-Organisationer liggende, skal I tildele jer selv brugeradgang til disse for at kunne se de DPU’er der ligger på dem. Når I har adgang, skal I flytte de DPU’er, som I gerne vil beholde, over på jeres hoved-organisation (Organisationen uden betegnelsen ‘arkiv-‘). De DPU’erne I ikke ønsker at beholde skal slettes.

Når I har flyttet de DPU’er, som I gerne vil beholde, kan I slette arkiv-Organisationen. Jeres licens antal vil nu stemme med det som I har købt til jeres konto. Bemærk, I vil ved gentegning blive faktureret for det antal aktive licenser, der er tilkoblet Organisationer på jeres Konto.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du flytter DPU’er til jeres hovedorganisation, samt hvordan du sletter Organisationer.

I denne hjælpevideo, er en samlet guide til hvad du skal gøre for at samle de arkiver, der indeholder de udviklingsbeskrivelser, som vi har flyttet over fra vores gamle platform.

Sådan sletter du en Organisation

Trin-for-trin:

1.    Stå på administrationsforsiden Organisationer.
2.    Åbn den Organisation, du ønsker at slette.
3.    Vælg Indstillinger.
4.    Vælg Slet.

Bemærk, at du sletter alle brugeradgange, DPU’er og licenser på Organisationen, når du sletter den. Denne handling kan ikke fortrydes.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du sletter en Organisation.

Teams - Afgrænset adgang

Som administrator kan du fordele Organisationens brugerne i forskellige Teams. Hvis en DPU er oprettet med afgrænset adgang til et Team, er det kun teamets medlemmer, der kan se resultaterne af de udviklings-beskrivelser, teammedlemmerne har oprettet.

 

Bemærk, at alle Organisationens brugere altid vil kunne se navn, alder, institutionstilknytning mv. på alle de DPU’er, der er oprettet på Organisationen, men at de ved afgrænset adgang ikke vil kunne læse/downloade udviklingsbeskrivelsen, oprette nye udviklings-beskrivelser på barnet, se barnets udviklings-profil eller ændre i barnets profil-Indstillinger.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du bruger teams til at afgrænse adgang til DPU’er.

Licensaftaler

Under menupunktet Licensaftaler på administrations-siden, kan du få et overblik over de licensaftaler, der er oprettet på din Konto.

Her kan du:

1.    Se hvornår jeres licensaftale udløber.
2.    Se hvor mange tildelte & ledige licenser, I har på jeres konto.
3.    Ændre kontaktpersonen, der skal adviseres, når jeres licensaftale er ved at udløbe.

 

*Licensen gælder til én daginstitution, defineret ud fra daginstitutionens unikke institutionsnummer.
(G-nummer/anvisningsenhedsnummer).

For at anvende DPU, skal daginstitution altså have en aktiv og tildelt DPU-licens.

Administrator- & Brugerstyring

Vejledninger til Oprettelse & Sletning af Bruger- eller Administratoradgang

2.

Administrator versus Bruger

Forskellen forklaret:

På mit.dpf.dk er der to niveauer:
En administrationsside og en DPU-side.

Som administrator kan du: 

1.    Logge direkte ind på administrationssiden (blå).
2.    Administrere dine Organisationer.
3.    Tilføje/fjerne Brugere og Administratorer.
4.    Se jeres Licensaftaler.
5.    Oprette Teams.

 

Som bruger kan du: 

1.    Logge direkte ind på DPU-siden (grøn).
2.    Arbejde med DPU.
3.    Administrere jeres DPU’er fx. flytte, slette mv.

 

Bemærk, at du som administrator også skal have brugeradgang, hvis du ønsker at arbejde med DPU.

 

Få overblik over brugerrettigheder under Brugere:

1.    Gå ind på Brugere.
2.    Åbn brugerens profil.
a.    Under Adgang til kan du se hvilke Organisationer brugeren har brugeradgang til.
b.    Under Administrator, kan du se om brugeren har administratoradgang til Kontoen.

 

DPU-siden:

For at bevæge dig fra administrationssiden over på DPU-siden, skal du anvende produktmenuen oppe i venstre hjørne (de to små pile). Hvis du har bruger-adgang til en Organisation med en aktiv DPU-licens, vil du under produktmenuen, kunne vælge dit DPU-produkt.

 

 

Brugeradgang (E-mail)

Som administrator kan du selv inviterer dine medarbejdere til at blive DPU-brugere via e-mail.

Trin-for-trin:

1.    Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2.    Vælg +Tilføj bruger.
3.    Udfyld & vælg Inviter via email.
4.    Udfyld e-mailadresse og tryk Enter eller Tab.
5.    Vælg Tilføj medlem.

 

Den nye bruger vil nu modtage en invitation til platformen mit.dpf.dk på sin e-mail.

 

Bemærk, at brugeren kun skal bruge invitationen til at oprette sig selv som bruger i systemet. Når de har accepteret invitation, skal de fremadrettet logge direkte ind på mit.dpf.dk med deres mailadresse og selvvalgte adgangskode.

 

Når brugeren har accepteret sin invitation vil de fremgå på brugerlisten med navn og e-mailadresse. Brugere der er inviteret, men ikke har accepteret deres invitation, fremgår på brugerlisten kun med deres e-mailadresse.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du giver brugeradgang via e-mail.

Brugeradgang (Unilogin)

Som administrator kan du selv tilføje dine medarbejdere som DPU-brugere via Unilogin.

Hvis I ønsker at anvende Unilogin som brugeradgang, skal jeres IT-admin. først godkende vores STIL-anmodning. Vi sender dataanmodninger i STIL på alle institutioner når de oprettes i mit.dpf.dk. Jeres DPU-kontoadministrator får besked på mail, når Unilogin-tilslutningen er gennemført og I kan give brugeradgang med Unilogin.

Trin-for-trin:

1.    Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2.    Vælg +Tilføj bruger.
3.    Udfyld & vælg Giv adgang til.
4.    Vælg medarbejderen fra listen.
Obs. søg på navnet, hvis personen ikke dukker op.
5.    Vælg Tilføj medlem.

Brugeren har nu adgang til at logge ind på mit.dpf.dk med Unilogin.

 

Bemærk, at brugerens adgang automatisk ophører, hvis deres Unilogin ikke længere er tilknyttet Institutionens i STIL.

 

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du giver brugeradgang med Unilogin.

Fjern Brugeradgang

Som administrator kan du selv fjerne dine medarbejderes brugeradgang til DPU.

Trin-for-trin:

1.    Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2.    Klik på brugeren, hvis brugeradgang du vil fjerne.
3.    I Adgang til klik på krydset i DPU-ikonet.


Personens brugeradgang er nu fjernet, og de har ikke længere adgang til at logge ind på mit.dpf.dk.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du fjerner brugeradgange.

Tilføj & skift Administrator

Som administrator kan du selv fjerne eller tilføje nye administratorer til din DPU-konto.

Administratoren kan få adgang via e-mail eller Unilogin.
Bemærk, at licensaftalens kontaktperson altid skal være oprettet med e-mail, hvis I skal adviseres  om licensfornyelse. Du kan se hvem, der er licensaftalens kontaktperson under Licensaftaler.

 

Tilføj adgang:

1.    Vælg menupunktet Brugere på administrations-siden.
2.    Vælg +Tilføj administrator.
3.    Vælg Unilogin eller e-mail.
4.    Vælg Tilføj medlem.

 

Fjern adgang:

1.    Find administratoren under brugerlisten i menupunktet Brugere på administrations-siden.
2.    Klik på personens navn.
3.    Fjern fluehakket i administrator.

 

Bemærk, at du også skal fjerne administratorens brugeradgang, hvis personen ikke længere skal have adgang til Organisationens DPU’er.

 

Ingen adgang:

Hvis jeres Organisation ikke længere har adgang til logge ind som administrator på mit.dpf.dk (fx. fordi jeres leder er stoppet eller har fjernet sin administrator-adgang ved en fejl), skal I kontakte Dansk Psykologisk Forlag – så hjælper vi med at fjerne den gamle administrator og/eller tilføje en ny.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du tilføjer og sletter administratoradgange.

Fejlmelding: Bruger ikke tildelt adgang

Fejlmelding skyldes at brugeren ikke er tilknyttet en Konto (som administrator) eller en Organisation (som bruger).

Bemærk, at du som administrator kan se, hvilke Organisationer og produkter dine brugere har adgang til i Brugere på administrationssiden.

For at give brugeren adgang skal du vælge +Tilføj bruger. Udfyld de relevante informationer og vælg +Tilføj medlem.

 

OBS: Du kan også se når dine brugere har accepteret deres invitation til platformen. Når de har accepteret invitationen, står der et Navn over brugerens e-mailadresse i brugerlisten.

Hvis der kun står en e-mailadresse, har personen ikke reageret på sin invitation og har dermed ikke accepteret sin brugeradgang til mit.dpf.dk.

*Unilogin-brugere har automatisk adgang, når de er tilknyttet en Organisation med en aktiv produktlicens.

 

Vejledning:

Hvis du ønsker at se en illustration kan du se et billede af fejlmeldingen her.

Arbejd med DPU (Udviklingsbeskrivelser)

Vejledninger til Oprettelse, Udfyldning og Aflæsning af Udviklingsbeskrivelser mv.

3.

Barnets DPU-profil (Generel vejledning)

Hvad kan jeg på barnets DPU-profil?

På barnets DPU-profil kan du:

1.    Se, læse & downloade Udviklingsbeskrivelser. 
2.    Se barnets Udvikling over tid.
3.    Rette barnets Indstillinger.
4.    Oprette en +Ny udviklingsbeskrivelse.

 

Under Udviklingsbeskrivelser kan du se en oversigt over de DPU’er, der er oprettet på barnet: Oprettelsesdato, status (ny, påbegyndt, afsluttet) og hvilken bruger, der er ansvarlig for at udfylde udviklingsbeskrivelsen.

Du kan læse resultaterne af enkelte udviklings-beskrivelser ved at åbne udviklings-beskrivelserne. Du kan læse resultaterne direkte i mit.dpf.dk (under Status) eller du kan hente (downloade) rapporten. Under Profil finder du den grafiske visning af scoringerne og under Indstillinger kan du rette Aktuelle Bemærkninger, Frigive ansvar eller Slette udviklingsbeskrivelsen.

 

Under Udvikling kan du se en grafisk visning af barnets udvikling over tid (barnets Udviklingsprofil). Hvis du ønsker at få udviklingsprofilen med i rapporten af den nyest udførte DPU, skal du vælge Hent rapport her.

 

Under Indstillinger kan du tilføje/rette Generelle bemærkninger, Slette barnets DPU-profil (og dermed alle DPU’er oprettet på barnet), eller Flytte* barnet og deres DPU’er til en anden Organisation/institution.

 

*Flytning forudsætter at du har brugeradgang til flere institutioner med DPU-licens.

Opret en DPU (nyt barn)

Hvordan opretter jeg en udviklingsbeskrivelse på et nyt barn?

Hvis du skal oprette en udviklingsbeskrivelse på et barn, I ikke tidligere har lavet en udviklingsbeskrivelse på, skal du følge denne vejledning.

Trin-for-trin:

1.    Stå på DPU-siden (grøn menu).
2.    Vælg +Tilføj barn i højre hjørne.
3.    Udfyld relevante informationer.
4.    Vælg Næste.
5.    Udfyld relevante informationer.
6.    Vælg Opret.
7.    Klik på Personen og åben barnets DPU-profil.
8.    Klik på Udviklingsbeskrivelsen.
9.    Vælg Start undersøgelse.

 

Bemærk, at det kun er brugeren der er Ansvarlig for DPU’en, der kan starte undersøgelsen, samt redigere i DPU’ens Indstillinger.

Barnets profil-Indstillinger kan redigeres af alle brugere, så længe barnet ikke er oprettet med afgrænset adgang.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, trin-for-trin, hvordan du opretter nye udviklingsbeskrivelser.

 

Opret en DPU (eksisterende barn)

Hvordan opretter jeg en udviklingsbeskrivelse på et eksisterende barn?

Hvis du skal oprette en udviklingsbeskrivelse på et barn, I tidligere har lavet en udviklingsbeskrivelse på, skal du følge denne vejledning.

Trin-for-trin:

1.    Stå på DPU-siden (grøn menu).
2.    Klik på Personen og åben barnets DPU-profil.
3.    Vælg +Ny Udviklingsbeskrivelse i højre hjørne.
4.    Udfyld relevante informationer.
5.    Vælg Opret.
6.    Klik på Udviklingsbeskrivelsen.
7.    Vælg Start undersøgelse.

 

Når der er mere end én afsluttet udviklingsbeskrivelse på samme barn, kan du under Udvikling se og hente/downloade barnets Udviklingsprofil.

 

Bemærk, at det kun er brugeren der er Ansvarlig for DPU’en, der kan starte undersøgelsen, samt redigere i DPU’ens Indstillinger.

Barnets profil-Indstillinger kan redigeres af alle brugere, så længe barnet ikke er oprettet med afgrænset adgang.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, trin-for-trin, hvordan du opretter nye udviklingsbeskrivelser.

Vejledning: Svartyper & Starttrin

Hvis du har en DPU-licens og ønsker en vejledning til DPU, kan du købe den på vores hjemmeside ved at følge dette link: Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0-6 år.

 

Vejledningen indeholder bl.a.:

Teoretisk baggrund
Metodiske valg & overvejelser
Præsentation af de ni udviklingsområder
Generel vejledning i brug af udviklingsbeskrivelsen

 

Pris pr. enhed: 480 DKK ekskl. moms.

Starttrin

Sådan vælger du Starttrin

Starttrinnet vælges ved at man kan sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2.

Når starttrinnet er valgt fortsætter man opad til næste udviklingstrin og besvarer alle spørgsmål, indtil man når til det udviklingstrin, hvor der kan sættes kryds i kolonne 0 (Aldrig) til alle spørgsmålene. Herefter stopper man.

Proceduren gentages på alle ni udviklingsområder.

Starttrin udfoldet: 

Når man påbegynder en udviklingsbeskrivelse, starter undersøgelsen på et anbefalet starttrin, baseret på barnets kronologiske alder.

Hvis man her kan sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2: (Altid), vælger man dette udviklingstrin som det aktuelle starttrin, og man fortsætter til næste trin opad.

Hvis man ikke kan sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2: (Altid) på det udviklingstrin, der svarer til barnets alder, så går man ned til det forrige udviklingstrin. Kan man her sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2, så er barnets starttrin et trin under det alderssvarende starttrin, og man fortsætter til næste trin opad.

Kan man heller ikke på udviklingstrinnet under barnets alderssvarende udviklingstrin sætte kryds i kolonne 2 ved alle spørgsmål, bevæger man sig endnu et trin nedad, indtil man kan sætte kryds i kolonne 2 ved alle spørgsmål, og man fortsætter til næste trin opad.

OBS! Det er dog vigtigt ikke at gå for langt ned i forhold til barnets alderssvarende udviklingstrin.

Gå aldrig længere ned end maks. fire trin under barnets alderssvarende udviklingstrin, medmindre barnet har en markant udviklingsforstyrrelse!

Hvis man går for langt ned, vil man risikere at sætte kryds i kolonne 0 (Aldrig) til spørgsmål om funktioner, som barnet for længst har passeret (fx skal man sætte kryds i kolonne 2 til ”Kan med hjælp benytte ske under måltidet” (Trin 4 i udviklingsområdet ”Færdigheder i dagligdagen”), hvis barnet er 3 år og dermed ”vokset fra det“ og nu spiser selvstændigt).

Bemærk, altid at forklare, hvorfor du har valgt dit starttrin, hvis du vælger at starte længere nede end 4 trin fra det anbefalede starttrin, eller hvis du starter et sted, hvor du ikke kan svare 2 til alle spørgsmålene.

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du vælger starttrin.

Svartyper: 2, 1, ?, G, *

0 (Aldrig): Her mestrer barnet ikke eller sjældent de ting, der bliver spurgt om. Selvom barnet har mestret færdigheden en enkelt gang (eller nogle få gange), skal denne besvarelse anvendes (læs mere i DPU vejledning side 126).

1 (Nogle gange/i nogen grad): Svarkategorien benyttes, hvis barnet kan funktionen, men kun viser færdigheden nogle gange og i bestemte situationer. Det vil sige, at barnet kan funktionen, men ikke gør det altid. Bemærk, at det er vigtigt at benytte kommentarfeltet i denne svarmulighed, så barnets særlige måde at mestre funktionen på bliver registreret og beskrevet kvalitativt. Især er det vigtigt i forhold til børn med særlige behov, så det sikres, at de får den rette støtte (læs mere i DPU vejledning side 125).

2 (altid): Her mestrer banet funktionen selvstændigt, ubesværet og med sikkerhed stort set altid. Mestring af funktionen ses i mange forskellige sammenhænge, også når der stilles krav til barnet om det.

? (ved ikke): Her har de (den) adspurgte ikke observeret, om barnet kan eller gør de ting, der bliver spurgt om. Der er dermed ingen sikker observation af, om barnet mestrer færdigheden (læs mere i DPU vejledning side 126-127).

Gæt (svar baseret på gæt): Denne svarmulighed anvendes i kombination med de tre første svarmuligheder, hvor det for eksempel har været observeret, at barnet gør noget, der ligner det, der spørges om (læs mere i DPU vejledning side 127).

Kommentar (se kommentar): Denne svarmulighed anvendes i kombination med en af de øvrige svarmuligheder for at markere, at der er knyttet en uddybende kommentar til besvarelsen (læs mere i DPU vejledning side 127).

Udfyldning i praksis

Systemet gemmer automatisk dine indtastninger. Du kan bevæge dig mellem de forskellige udviklings-områder ved at åbne menuen i venstre hjørne (de 3 små streger).

Vejledning:

Når man påbegynder en udviklingsbeskrivelse, starter undersøgelsen på et anbefalet starttrin, baseret på barnets kronologiske alder.

Hvis man her kan sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2: (Altid), vælger man dette udviklingstrin som starttrin, og man fortsætter til næste trin opad.

Hvis man ikke kan sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2: (Altid) på det udviklingstrin, der svarer til barnets alder, så går man ned til det forrige udviklings-trin. Kan man her sætte kryds ved alle spørgsmål i kolonne 2, så er barnets starttrin et trin under det alderssvarende starttrin, og man fortsætter til næste trin opad.

Kan man heller ikke på udviklingstrinnet under barnets alderssvarende udviklingstrin sætte kryds i kolonne 2 ved alle spørgsmål, bevæger man sig endnu et trin nedad, indtil man kan sætte kryds i kolonne 2 ved alle spørgsmål, og man fortsætter til næste trin opad.

Når starttrinnet er valgt fortsætter man opad til næste udviklingstrin og besvarer alle spørgsmål, indtil man når til det udviklingstrin, hvor der kan sættes kryds i kolonne 0 (Aldrig) til alle spørgsmålene. Herefter stopper man.

Proceduren gentages på alle ni udviklingsområder.

Bemærk, at det er vigtigt at benytte kommentarfeltet i svarmulighed kolonne 1, så barnets særlige måde at mestre funktionen på bliver registreret og beskrevet kvalitativt.

Læs mere i FAQ om Svartyper og Starttrin.

Bemærk, at du kan rette i udviklingsbeskrivelsen indtil at du har afsluttet den. Når du har afsluttet udviklings-beskrivelsen, kan du ikke længere rette i indholdet og udviklingsbeskrivelsen kan ikke genåbnes.

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du udfylder en udviklingsbeskrivelse.

Svartype: Ved ikke

Hvor mange "ved ikke" svar på man have?

I DPU er det muligt at vælge svarmuligheden ”Ved ikke”, og det er vigtigt at være opmærksom på, at jo flere ”Ved ikke”-svar en undersøgelse indeholder, jo større usikkerhed er der.

 

Platformen er udviklet, så ”Ved ikke” i princippet kan vælges ubegrænset, men vi opfordrer til ikke at drage konklusioner på baggrund af en udviklingsbeskrivelse, som indeholder flere end fem ”Ved ikke”-svar. Læs eventuelt mere på side 126 i DPU vejledningen.

Sådan får du en Udviklingsprofil

Hvordan får og finder jeg barnets Udviklingsprofil?

Systemet laver automatisk en Udviklingsprofil, når der er afsluttet mere end én udviklingsbeskrivelse på barnet.
Udviklingsprofilen er en grafisk visning af barnets udvikling over tid.

Du finder Udviklingsprofilen i barnets DPU-profil under menupunktet Udvikling. Under Udvikling kan du se en grafisk visning af barnets udvikling over tid, samt hente den nyest afsluttede udviklingsbeskrivelse inkl. udviklingsprofilen.

 

Bemærk, at hvis du ønsker at downloade en udviklingsbeskrivelse uden Udviklingsprofil, skal du hente rapporten på den aktuelle udviklingsbeskrivelse (findes under menupunktet Udviklingsbeskrivelser)

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du finder og downloader Udviklingsprofilen.

Sådan aflæser du Udviklingsprofilen

Udviklingsprofilen er en grafisk illustration over barnets udvikling i de 9 områder, der dækkes af Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse (DPU).

DPU bygger på både kvalitative og kvantitative metoder og den kvantitative scoring bruges til at skabe udviklingsprofilen. Profilen giver et hurtigt overblik, men skal altid suppleres med en kvalitativ beskrivelse.

 

Grafens opbygning

I bunden af grafen kan man se hvilket af de 9 udviklingsområder feltets score svarer til.

I venstre side af grafen, kan du se at hvert udviklings-område er opdelt i 13 udviklingstrin. Udviklings-trinnene er delt op i intervaller, der tager højde for den grad af variation, der ses i børns udvikling i det konkrete udviklingstrin. Dette giver plads til den forskellighed, der nu engang er i børns udvikling på det her givne tidspunkt.

Den røde stiplede linje indikerer barnets kronologiske alder, på det tidspunkt udviklingsbeskrivelsen blev gennemført og er altså placeret inden for det trin, der er forbundet med barnets alder.

Den gule graf viser hvilket trin scoren for udviklings-området ligger sig i. Du finder på nuværende tidspunkt scorerne på siden efter Udviklingsprofilen i den downloadede pdf-rapport. Vi arbejder på at få scoringerne ind på selve grafen og de snart ville de være en fast del af udviklingsprofilen på mit.dpf.dk.

 

Scoringsprincip

Scoren skal fortolkes inden for det et aldersinterval, den falder i. Man skal altså ikke fortolke decimalscoren, som udtryk for en konkret alder (udviklingsniveau svarende til fx. 4, 4 år), men derimod, at barnet mestrer færdig-heder forbundet med dem der er typiske for udviklings-trinnets aldersgruppe.

 

Barnets udvikling skal altid tolkes ud fra scoren, og om scoren falder inden for det udviklingstrin der er forbundet med deres alder. Det betyder, at hvis scoren grafisk falder lidt under eller over linjen for barnets kronologiske alder, men inden for alderens udviklings-trin, så skal det stadig tolkes som, at barnet har den forventede udvikling for deres alder. Den grafiske visning leveres kun som et supplement til selve scoren.

 

Det du skal kigge efter er, om hvor udviklingstrinnet lander ift. den forventede udvikling. Hvis det ligger over eller under den kronologiske alders udviklingstrin vil det altid være en faglig vurdering om denne afvigelse er et udtryk for en normalt forekommende variation (en mindre forsinkelse) eller en ‘bekymrende variation (en markant forsinkelse) i barnets udvikling.

Fokus bør altid ligge på udviklingen over tid og ikke kun på forskellen mellem funktionsalder og kronologisk alder.

Selv om der selvfølgelig kan være noget informations-værdi i forskellen mellem kronologisk alder og funktionsalderen, er det vigtigste, om barnet udvikler sig som forventet for sin alder – ikke nødvendigvis præcist på alderstrinnet.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du aflæser en Udviklings-profil.

Klik HER for at få en oversigt over Udviklingstrinnenes scorings-intervaller.

Generelle versus aktuelle bemærkninger

Hvad er forskellen?

Generelle bemærkninger handler om overordnede eller principielle forhold – fx noget, der gælder bredt eller har langvarig relevans for barnet. Dette kan være familieforhold, diagnoser eller lignende. Generelle bemærkninger oprettes på barnets DPU-profil under Indstillinger. Generelle bemærkninger er synlige på alle udviklingsbeskrivelser, der hentes på barnet.

Aktuelle bemærkninger handler om noget konkret og tidsbestemt – fx en specifik situation, begivenhed eller sag, der kan have indflydelse for den aktuelle udviklingsbeskrivelse. Aktuelle bemærkninger kan tilføjes når man opretter en ny udviklingsbeskrivelse, eller kan man tilføje dem efterfølgende ved at åbne DPU’ens Indstillinger. Aktuelle bemærkninger er synlige på den aktuelle DPU, når den hentes/downloades.

 

 

 

Administrer DPU (Udviklingsbeskrivelser)

Vejledninger til Adgange, Indstillinger, Sletning, Flytning mv.

4.

DPU-ansvarlig - Hvad betyder det?

I DPU er det kun den bruger, der er Ansvarlig for udviklingsbeskrivelsen, der kan påbegynde og fortsætte undersøgelsen. Du kan se hvem, der er Ansvarlig for DPU’en, på DPU-profilens forside.

Du får automatisk ansvaret for en DPU, når du opretter den. Dine kollegaer kan godt senere oprette nye DPU’er på samme barn, og de vil lige som dig, få ansvaret for de DPU’er de opretter.

Hvis du vil fortsætte en DPU, som ingen har ansvaret for, skal du påtage dig ansvaret, før du kan fortsætte med at arbejde i den.

Sådan påtager du dig ansvaret: 

1.    Vælg og åbn DPU-profilen på det barn, du gerne vil fortsætte en DPU på.
2.    Åbn den DPU, du gerne vil fortsætte.
3.    Vælg Indstillinger.
4.    Vælg Påtag ansvar.
5.    Vælg Gem ændringer.
6.    Vælg Status.
7.    Vælg Påbegynd/Forsæt undersøgelse.

Bemærk, at det kun er den Ansvarlige bruger, der kan se, åbne og rette DPU’ens Indstillinger. Hvis Indstillinger er skjult, er det fordi der er en anden bruger, der har ansvaret for DPU’en. Medmindre DPU’en er oprettet med afgrænset adgang, kan de andre brugere se og læse Udviklingsbeskrivelsens resultater.

Man kan ikke skrive/udfylde/rette hinandens DPU’er.

Kan ikke åbne/skrive i DPU?

Hvem kan skrive og færdiggøre udviklingsbeskrivelser?

I DPU er det kun den bruger, der er Ansvarlig for udviklingsbeskrivelsen, der kan påbegynde og fortsætte undersøgelsen. Du kan se hvem, der er Ansvarlig for DPU’en, på DPU-profilens forside.

Du får automatisk ansvaret for en DPU, når du opretter den. Dine kollegaer kan godt senere oprette nye DPU’er på samme barn, og de vil lige som dig, få ansvaret for de DPU’er de opretter.

Hvis du vil fortsætte en DPU, som ingen har ansvaret for, skal du påtage dig ansvaret, før du kan fortsætte med at arbejde i den.

Sådan påtager du dig ansvaret: 

1.    Vælg og åbn DPU-profilen på det barn, du gerne vil fortsætte en DPU på.
2.    Åbn den DPU, du gerne vil fortsætte.
3.    Vælg Indstillinger.
4.    Vælg Påtag ansvar.
5.    Vælg Gem ændringer.
6.    Vælg Status.
7.    Vælg Påbegynd/Forsæt undersøgelse.

Bemærk, at det kun er den Ansvarlige bruger, der kan se, åbne og rette DPU’ens Indstillinger. Hvis Indstillinger er skjult, er det fordi der er en anden bruger, der har ansvaret for DPU’en. Medmindre DPU’en er oprettet med afgrænset adgang, kan de andre brugere se og læse Udviklingsbeskrivelsens resultater.

Man kan ikke skrive/udfylde/rette hinandens DPU’er.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du påtager ansvaret for en udviklingsbeskrivelse, samt hvordan det ser ud, når du har ansvaret og når du ikke har ansvaret for en udviklingsbeskrivelse.

 

Sådan fortsætter du en DPU fra online.dpf.dk

På mit.dpf.dk er det kun den bruger, der er Ansvarlig for udviklingsbeskrivelsen, der kan påbegynde og fortsætte undersøgelsen. Du kan se hvem, der er Ansvarlig for DPU’en, på DPU-profilens forside.

Hvis I har fået flyttet jeres tidligere udviklingsbeskrivelser over fra den gamle DPU-platform, skal I påtage jer ansvaret, før I kan fortsætte med at arbejde i dem.

Sådan påtager du dig ansvaret: 

1.    Vælg og åbn DPU-profilen på det barn, du gerne vil fortsætte en DPU på.
2.    Åbn den DPU, du gerne vil fortsætte.
3.    Vælg Indstillinger.
4.    Vælg Påtag ansvar.
5.    Vælg Gem ændringer.
6.    Vælg Status.
7.    Vælg Påbegynd/Forsæt undersøgelse.

Bemærk, at det kun er den Ansvarlige bruger, der kan se, åbne og rette DPU’ens Indstillinger. Hvis Indstillinger er skjult, er det fordi der er en anden bruger, der har ansvaret for DPU’en. Medmindre DPU’en er oprettet med afgrænset adgang, kan de andre brugere se og læse Udviklingsbeskrivelsens resultater.

Man kan ikke skrive/udfylde/rette hinandens DPU’er.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du påtager ansvaret for en udviklingsbeskrivelse, samt hvordan det ser ud, når du har ansvaret og når du ikke har ansvaret for en udviklingsbeskrivelse.

Afgrænset adgang

Man kan give afgrænset adgang til Teams eller enkelte brugere. Afgrænset adgang anvendes hvis I ønsker at afgrænse læse-tilgængeligheden til specifikke børns Udviklingsbeskrivelser.

Alle Organisationens brugere vil altid kunne se barnets navn, alder og institutionstilknytning på alle de DPU’er, der er oprettet på Organisationen.

Ved afgrænset adgang er det kun de personer, der har adgangen, som kan:

1.    Rette barnets profil-Indstillinger.
2.    Læse barnets Udviklingsbeskrivelser.
3.    Hente/downloade barnets Udviklingsbeskrivelser.
4.    Rette Indstillingerne i barnets Udviklingsbeskrivelser.

 

Man kan afgrænse adgangen til barnets DPU-profil, når man opretter barnet, eller man kan afgrænse adgangen efterfølgende, inde på barnets DPU-profil, under Indstillinger.

 

Afgrænset adgang ved oprettelse (gælder kun +Tilføj (nyt) barn):

1.    Vælg +Tilføj barn.
2.    Udfyld relevante informationer.
3.    I Giv adgang til:
a.    Fjern fluehak fra Alle i [Organisationen]
b.    Vælg hvilke brugere/teams, der må få adgang.
4.    Færdiggør oprettelse som normalt.

 

Afgrænset adgang på eksisterende barn:

1.    Åbn barnets DPU-profil.
2.    Vælg Indstillinger.
3.    I Giv adgang til:
a.    Fjern fluehak fra Alle i [Organisationen]
b.    Vælg hvilke brugere/teams, der må få adgang.
4.    Gem ændringer.

Når adgangen er afgrænset, er det kun dem, der har adgangen, der kan genåbne for adgange til andre/alle brugere.
Kontakt forlaget på DPU@dpf.dk eller 4546 0050, hvis I ikke kan genåbne adgangen til en DPU-profil.

 

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan  du afgrænser adgangen til et barns udviklingsbeskrivelser.

Genåbning af afsluttet DPU

Kan man genåbne en afsluttet udviklingsbeskrivelse?

Nej, det kan man ikke – og vi  kan heller ikke åbne den. En afsluttet udviklingsbeskrivelse er lukket.

Det er dog vigtigt at vide, at du som bruger ikke har travlt med at afslutte udviklingsbeskrivelsen! Alt du foretager dig mens du udfylder, gemmer vi løbende, og du kan altid bare lukke vinduet og så senere vende tilbage til udviklingsbeskrivelsen, hvis det passer dig bedre på et senere tidspunkt at gennemgå den, før du afslutter den.

Hvis du alligevel skulle komme til at afslutte en udviklingsbeskrivelse for tidligt eller opdage en fejl, kan du lave en ny og slette den forkerte. Licensen giver jer heldigvis ubegrænset brug!

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du opretter og sletter DPU’er.

Sletning af Person eller DPU

Hvis du har nogle udviklingsbeskrivelser du ikke længere har brug for, kan du vælge enten at slette Personen (og alle de udviklingsbeskrivelser, der er oprettet på dem) eller at slette enkelte udviklingsbeskrivelser.

 

Sletning af hele barnets DPU-profil: 

1.    Vælg barnet, der skal slettes og åbn deres DPU-profil.
2.    Vælg Indstillinger.
3.    Vælg Slet.
4.    Bekræft sletning.

Bemærk, at dette er en permanent handling, som ikke kan fortrydes.
Ved sletning af Personen, vil alle Udviklingsbeskrivelser blive slettet.

 

Sletning af enkelt DPU:

1.    Vælg barnet, hvis DPU du vil slettes og åbn deres DPU-profil.
2.    Åbn DPU’en, der skal slettes.
3.    Vælg Indstillinger.
4.    Vælg Slet udviklingsbeskrivelse.
4.    Bekræft sletning.

Bemærk, at dette er en permanent handling, som ikke kan fortrydes.

 

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du sletter Personer og Udviklingsbeskrivelser.

Flytning af Person & DPU'er

I mit.dpf.dk, kan man flytte Personer (inkl. DPU’er) mellem Organisationer. Dette kræver at du har brugeradgang til både afsender- og modtager-Organisationen.
Du kan flytte ét eller flere børn på én gang.

Flytning af ét barns DPU-profil: 

1.    Vælg barnet, der skal slettes og åbn deres DPU-profil.
2.    Vælg Indstillinger.
3.    Vælg Flyt.
4.    Udfyld Destination.
5.    Vælg Adgange.
4.    Bekræft flytning.

 

Flytning af flere børns DPU-profiler : 

1.    Stå på DPU-siden: Personer
2.    Til venstre for Navn, udfyld fluehak.
3.    Vælg Flyt.
4.    Udfyld Destination.
5.    Vælg Adgange.
4.    Bekræft flytning.

Hjælpevideo:

Se med i denne hjælpevideo, hvor vi viser, hvordan du flytter Personer og Udviklingsbeskrivelser mellem Organisationer.

Mangler - Hvad betyder det?

Denne notifikation betyder at der mangler at blive udfyldt obligatorisk information på Personen. Klik på ‘Mangler (x)’ og udfyld den obligatorisk information (modersmål eller fødselsdagsdato).

Fejlmelding: Ingen adgang til undersøgelse

Hvis du oplever denne fejl, er det sandsynligvis pga. manglende udfyldelse af modersmål på en udviklings-beskrivelse, der er importeret fra vores gamle platform, online.dpf.dk.

Du kan løse dette ved at:

1.    Gå ind på barnet.
2.    Vælg Indstillinger.
3.    Udfyld modersmålet.
4.    Gem ændringer.

Når modersmål er udfyldt korrekt, kan du downloade udviklingsbeskrivelsen.

Under notifikationen ‘Mangler’ på DPU-siden, finder du en oversigt over alle de udviklingsbeskrivelser, der mangler at få udfyldt obligatorisk information (enten fødselsdagsdato eller modersmål).

FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Få svar på ofte stillede spørgsmål om DPU

5.

Hvor finder jeg mine DPU'er?

Læs mere ved punkt:

1. Generelle administrator-funktioner
Find dine Udviklingsbeskrivelser.

Hvordan får jeg brugeradgang til DPU?

Læs mere ved punkt:

2. Administrator- & Brugerstyring
Brugeradgang (e-mail)
Brugeradgang (Unilogin).

Kan ikke åbne Udviklingsbeskrivelse?

Læs mere ved punkt:

4. Administrer DPU

DPU-ansvarlig
Kan ikke åbne/skrive i DPU
Sådan fortsætter du en DPU fra online.dpf.dk.

Mangler - Hvad betyder det?

Læs mere ved punkt:

4. Administrer DPU
Mangler – Hvad betyder det?

Hvordan vælger jeg starttrin?

Læs mere ved punkt:

3. Arbejd med DPU
Vejledning: Svartyper & Starttrin
Starttrin

Kan ikke logge ind?

Læs mere ved punkt:

2. Administrator- & Brugerstyring
Fejlmelding: Bruger ikke tildelt adgang.

Fejl i graf (Udviklingsprofil)

Vi har rettet en fejl i udviklingsprofilen på mit.dpf.dk, hvor den grafiske visning af barnets udvikling (udviklingsprofilen) har ligget et trin for lavt i forhold til den kronologiske alder. Fejlen er rettet i marts 2025, og DPU-grafen vises nu som på den tidligere platform, online.dpf.dk.

 

Hvis I inden marts har hentet/downloadet DPU-rapporter, opfordrer vi derfor til, at I henter/-downloader nye rapporter for udviklingsbeskrivelser, som er lavet i perioden oktober 2024 til marts 2025, og at disse gennemgås mhp. at sikre, at pædagogiske tiltag er iværksat på et korrekt grundlag.

 

Det er ikke nødvendigt at lave nye udviklingsbeskrivelser – de eksisterende skal bare downloades på ny.  

Trinscorer har ikke været påvirkede af fejlen, og er derfor uændrede.

 

Læs mere om aflæsning af udviklingsprofilen ved punkt:

3. Arbejd med DPU (Generel anvendelse)
Sådan aflæser du Udviklingsprofilen

 

Kurser & Feedback

Få svar på dine spørgsmål om vores Kurser & Feedback til DPU eller mit.dpf.dk

6.

DPU-Kurser

Hvor finder jeg information om kurser udbudt af DPF?

Vi tilbyder to DPU-kurser: et DPU Introduktionskursus og et DPU Superbrugerkursus.

DPU Introduktionskursus: 

På introduktionskurset får du en grundlæggende forståelse for anvendelsen af DPU 0-6 år.
Du bliver introduceret til den praktiske brug af DPU i det pædagogiske miljø.

Kurset veksler mellem faglige oplæg, drøftelser og casearbejde. På kursusdagen bliver du introduceret til brugen af programmet, så du bliver klar til at oprette en DPU-vurdering.

 

Læs mere om lokation, varighed og pris her.

 

DPU Superbrugerkursus:

På dette to-dages superbrugerkursus får du en dybere indsigt i anvendelsen af DPU. Som superbruger kan du bl.a. vejlede kolleger i arbejdet med DPU.

Beskrivelse
På superbrugerkurset lærer du at arbejde med alle processer i brugen af redskabet DPU og kommer dermed til at mestre redskabet på et mere nuanceret og avanceret niveau.

Kurset dækker ikke kun de grundlæggende funktioner, men giver også deltagerne en udvidet og mere nuanceret forståelse af brugen af DPU i praksis. Du får øget indsigt i, hvornår det er relevant at foretage en DPU-vurdering, og du lærer metoder til at samarbejde om observation og korrekt scoring af de enkelte spørgsmål i DPU-materialet. Herudover får du indsigt i, hvordan du med DPU-vurderingen styrker den pædagogiske indsats.

 

Læs mere om lokation, varighed og pris her.

 

Flere kurser:

Du kan se informationer om alle vores aktuelle kurser her.

Feedback til DPU på mit.dpf.dk

Hvis du har ris eller ros til Hjælpecenteret, DPU eller systemfunktioner på mit.dpf.dk, modtager vi dem meget gerne på DPU@dpf.dk.

Vi sætter stor pris på input fra vores brugere, da det hjælper os med at forbedre mit.dpf.dk og skabe en endnu bedre oplevelse for alle.

Vi vil tage dit forslag med i vores løbende evaluering af mulige forbedringer. Selvom vi ikke kan love en specifik tidsramme, er vi altid interesserede i at udvikle platformen i takt med vores brugeres behov.

Vi glæder os til at høre fra dig! Tak for at tage dig tid til at dele dine tanker med os!