God specialundervisning handler om at styrke elevernes potentialer og give dem mulighed for at lære og udvikle sig på deres egne præmisser.
Tema
God specialundervisning
Den gode specialundervisning tager højde for den enkelte elevs behov, styrker og udfordringer.
Lærere skal have evnen og muligheden for at tilpasse undervisningsmetoder, materialer og ressourcer for at imødekomme hver enkelt elevs behov.
God specialundervisning skal være medvirkende til at inkludere eleverne i den almindelige skole og i samfundet så meget som muligt. Specialundervisningen skal ikke ses som en ekskludering. Derfor skal specialundervisningen også hjælpe med at nedbryde opdelingen af elever med og uden særlige behov:
Klare mål: Faglærerne og specialundervisningslærerne skal arbejde sammen for at identificere klare mål for eleverne og udvikle individuelle undervisningsplaner, der hjælper dem med at nå disse mål. Målene skal være realistiske, men de skal også være målbare, så det er muligt for barnet såvel som lærerne at følge med i barnets udvikling.
Differentieret undervisning: Specialundervisning skal bygge på undervisningsdifferentierede undervisningsmetoder, der tager højde for elevernes forskellige niveauer. Dette kan blandt andet omfatte Blooms taksonomier og brug af teknologi og alternative undervisningsmaterialer.
Samarbejde på tværs: Det kræver et tæt samarbejde mellem lærere, specialundervisningslærere, forældre og elever. Det er vigtigt med åben og regelmæssig kommunikation for at sikre, at alle aktører om barnet arbejder sammen om elevens trivsel og udvikling. Faglærere og specialundervisningslærere skal være i stand til at tilpasse deres undervisningsmetoder og valg af materialer, når det er nødvendigt, for at imødekomme elevens skiftende behov.
Ekstra hjælp og ekstra udfordringer: Der er flere effektive tilgange, der kan hjælpe elever med særlige behov med at lære og med at udvikle sig. Det kan fx være den differentierede undervisning. Differentieret undervisning indebærer tilpasning af undervisningen efter elevernes individuelle behov, og det omfatter også tilbud om ekstra støtte til elever, der har brug for det, og ekstra udfordringer for dem, der har brug for det.
Støttende læringsmiljøer: Inkluderende undervisning skal inkludere elever med særlige behov i den almindelige undervisning så meget som muligt. Dette kan gøres gennem co-teaching og tilpasning af undervisningsmaterialer. Herunder kan teknologi kan være en værdifuld ressource i specialundervisningen. Læse- skriveteknologier kan fx hjælpe eleverne med at kompensere for deres læse-, skrive- og matematikvanskeligheder.
I sidste ende er god specialundervisning en kombination af undervisning, der er tilpasset elevens individuelle behov, inklusion, klare mål, støttende læringsmiljøer og effektive undervisningsmetoder.
Bøger og materialer om specialundervisning
-
1-2-3 Differentiering - Dansk 4.-6. klasse
I 1-2-3 Differentiering - DANSK er der differentierede forløb om Gys og gru, Kortfilm og et Brug bolden-forløb. 1-2-3-bøgerne giver læreren mulighed for at gennemføre differentieret undervisning, der udfordrer alle elever i klassen – på en nem og overskuelig måde.
350,00 kr. -
STAV 5 med LST - Elevlicens
STAV 5 med LST er digitalt og tilpasset, så eleven kan anvende læse- skriveteknologi (LST) til alle opgaver i den digitale udgave af STAV 5.
125,00 kr. -
Regnehuller - Plus, minus og gange * PAKKE MED 5 STK. *
Motivér elever i matematikvanskeligheder med konkrete opgaver inden for plus, minus og gange.
375,00 kr. -
Ordblindes vej til mestring
Alt, du skal bruge i praksis til at arbejde med den følelsesmæssige side af ordblindhed og ordblindes vej til mestring.
600,00 kr. -
Ord & matematik - GEOMETRI * PAKKET A 3 STK. *
Elevhæfte til mellemtrinnet med opgaver om geometri. Opgaverne er skrevet, så de imødekommer elever med sproglige udfordringer.
300,00 kr. -
Ordblindes læselyst
Inspiration og konkrete redskaber til at skabe grobund for ordblinde elevers læselyst, så de selv vælger at læse mere.
300,00 kr. -
TIDLIGE TEGN på faglige udfordringer - PRØVESÆT
Pakke med 1 Vejledning og 10 prøver, der afdækker den enkelte elevs arbejdshukommelse.
800,00 kr. -
Brug og forstå tekster - Skriv brugstekster
Henvender sig til elever i skrivevanskeligheder og tager udgangspunkt i autentiske brugstekster, som eleverne møder i hverdagen – både i og uden for skolen - fx læserbreve, jobansøgninger, reklametekster, samlevejledninger, nyhedsartikler og opskrifter.
100,00 kr. -
AKTØREN - Elevbog
Elevbog med 26 individuelle lektioner, fordelt på 8 kapitler samt fem ark klistermærker, to plakater, 16 værktøjskort og værktøjsmappe.
450,00 kr.