Kognition & Pædagogik

Hold dig ajour med de nyeste tendenser og aktuelle temaer i den pædagogisk-psykologiske forskning og praksis.

Kognition & Pædagogik præsenterer den nyeste viden inden for felter som: Læring og kreativitet - Hjerne, psyke og eksistens - Intelligens og kompetenceudvikling - Generel pædagogik og specialpædagogik - Videnskabelige, moralske og æstetiske læreprocesser.

Hvert af de fire årlige numre er skrevet af førende fagfolk og forskere fra ind- og udland. Redaktionen repræsenterer et bredt udsnit af dansk pædagogisk-psykologisk forskning og praksis.

Læs mere

Aktuelle temaer

Kognition & Pædagogik | Nr. 135

Refleksion

Dette temanummer handler om refleksionsbegrebet. Refleksion har en central plads i mange teorier om læring og udvikling. I litteraturen beskrives refleksion overvejende som en kognitiv manøvre, dvs. når mennesker bruger hovedet til at tænke med. I disse år vinder også en kropsforankret forståelse af refleksion større indpas og anerkendelse. Hvad betyder det for vores arbejde med refleksion i den pædagogiske praksis, at store dele af refleksionen har resonans i kroppen? Det er især dette spørgsmål, som temanummeret perspektiver i forhold til børn og elever, teams, ledelse og organisation. Formålet er at undersøge de aktuelle forståelser af refleksion, og hvilke nye pædagogiske spørgsmål de medfører. Fagredaktør: Micki Sonne Kaa Sunesen

Kognition & Pædagogik | Nr. 136

Flersprogethed

Dette temanummer sætter fokus på flersprogethed. Mere end halvdelen af verdens befolkning vokser op med to eller flere sprog, og flersprogethed er også udbredt i Danmark. Her bliver nogle børn flersprogede, fordi deres forældre taler forskellige sprog. Andre børn er flersprogede, fordi de taler deres modersmål hjemme og dansk uden for hjemmet. Også dansksprogede børn bliver flersprogede, når de lærer fremmedsprog som fx engelsk. I den politiske og forskningsmæssige diskurs fylder spørgsmålet om fx tosprogede børns danskfærdigheder meget, og selv om det er et vigtigt emne, overser man dermed let andre vigtige perspektiver på flersprogethed. Temanummeret indeholder eksempler fra forskningen på, hvordan flersprogethed kommer til udtryk i samfundet og giver stof til eftertanke både i forhold til pædagogisk praksis og ens eget liv. Fagredaktør: Justin Markussen-Brown

Kognition & Pædagogik | Nr. 137

Diagnoser

Dette temanummer undersøger og diskuterer, hvad en diagnose er og skal kunne. Vi har i de senere år set en markant stigning i antallet af psykiatriske diagnoser, parallelt med en øget mistrivsel blandt børn og unge. Ved afslutningen af folkeskolen har omkring 15 % af en årgang en psykiatrisk diagnose. Men hvornår er noget blot anderledes end gennemsnittet, og hvornår er det en behandlingskrævende tilstand? Stigningen i diagnoser har været mest markant for neuropsykiatriske tilstande som ADHD og autisme, der er genetisk disponerede tilstande, og som i diagnosesystemet kaldes udviklingsforstyrrelser. Diskussionen i temanummeret omfatter bl.a. den vigtige, men nogle gange svære distinktion mellem psykisk sygdom, psykisk lidelse og psykiatriske diagnoser samt betydningen af ændrede samfundsstrukturer. Fagredaktører: Pernille Darling og Simon Nørby

Kognition & Pædagogik | Nr. 138

Pædagogisk entreprenørskab i teori og praksis

Dette temanummer sætter fokus på pædagogisk entreprenørskab. Kender du pædagoger, der kan finde kreative løsninger på hverdagens udfordringer og lave nye samarbejdskonstellationer, og som kontinuerligt udvikler den pædagogiske profession? Pædagoger, der inviterer det lokale kor ind i børnehaven, laver fortællerklubber med skolebørn eller arrangerer overlevelsesture for unge med særlige udfordringer? På trods af eksterne krav og styringsmekanismer er professionen rig på eksempler på pædagogiske entreprenører, der med kreativitet og handlekraft sprænger de gængse rammer og formår at udvikle faget og finde løsninger til gavn for børn, unge og borgere. Temanummeret undersøger kendetegn ved pædagogisk entreprenørskab og ser på betydningen af denne pædagogiske form for iværksætteri og dens optimale betingelser. Fagredaktør Andreas Nielsen og gæsteredaktør Mikkel Snorre Wilms Boysen

Studierabat

Studerende får 50% rabat på abonnementet.