
Poul Nissen
Om forfatteren
Poul Nissen er autoriseret psykolog, specialist og supervisor i klinisk børnepsykologi og psykoterapi, associate professor og privatpraktiserende psykolog. Han har skrevet doktordisputats om børn og unge med fastlåst identitetsudvikling og er forfatter til knap to hundrede publikationer heraf en lang række bøger, hvor flere er oversat til engelsk, norsk og svensk. I de senere år har han bl.a. arbejdet med effektforskning og evaluering i forbindelse med unge kriminelle, børn på døgninstitutioner, specialundervisning og højt begavede børn samt udviklet digitaliserede instrumenter til måling af læring og trivsel og identifikation af højt begavede børn og unge.
Bibliografi
- Nissen, Poul (2017). Undersøg. Praktikerens guide til undersøgelsesdesign og formidling af resultater. Dansk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul, Ole Kyed, Kirsten Baltzer & Kjell Skogen (2012). Talent i skolen - Identifisering, undervisning og utvikling. Pedagogisk Psykologisk Forlag AS.
- Nissen, Poul (2012). "Assessment og intervention i et positivt psykologisk perspektiv - Præsentation af en evidensinformeret assessment- og interventionsmodel med fokus på både styrkeområder og barrierer for udvikling i individet og dets relationer." I Andersen, F. Ø. & Christensen, G. (red.), Den positive psykologis metoder – Forskning, assessment, test, udviklingsarbejde og intervention (165-186). Dansk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul, Ole Kyed & Kirsten Baltzer (2011). Talent i skolen – identifikation, undervisning og udvikling. Dafolo.
- Nissen, Poul (2011). Achenbachs Child Behavior Checklist CBCL og relaterede instrumenter. Forlaget skolepsykologi.
- Nissen, Poul (2010). "Undervisningsdifferentiering for elever med særlige forudsætninger". I Egelund (red.) Undervisningsdifferentiering – status og fremblik (48-58). Dafolo.
- Kornerup, Hans & Poul Nissen (2009). "The ongoing Nebs Møllegård experiment". In Kornerup, H. (ed.) “Milieu-Therapy” with Children – Planned Environmental Therapy in Scandinavia (343-365). Karnac Books.
- Nissen, Poul (2007). Formidling af effektundersøgelser – en vejledning. Dansk Psykologisk Forlag.
- Nissen Poul (2007). Videnskabelige tekster – en vejledning. Dansk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul (2007). Assessment & Interventionsguide – Teori- og evidensbaseret intervention, praksisbaseret evidens og effektmåling. Dansk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul (2001). Assessment and Treatment Planning Guide. The Danish University of Education.
- Nissen, Poul (1999). Kvalitets- og metodeudviklings i børne- og ungesager. Pædagogisk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul (1998). Om udarbejdelse af videnskabelige tekster. Pædagogisk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul (1994). "Hvordan sikrer vi børn og unge en sund udvikling?" I Andersen, Tage, Klaus Andreasen og Pia Rasmussen (red.) Overgreb mod børn - en håndbog. Ser vi det? Gør vi noget? (89-103). 3. oplag. Det Kriminalpræventive Råd.
- Nissen, Poul (1992). Om børn og unge med fastlåst identitetsudvikling. Pædagogisk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul (1991). "Humanistisk identitetsteori i dialektisk, relationistisk værdiperspektiv". I Nissen, Poul, Ingrid Liljeroth og Aage Osv. Aakervik (red.) Humanistisk pedagogikk i Norden (108-134).Pedagogisk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul, Ingrid Liljeroth og Aage Osv. Aakervik (1991). "Introduksjon". I Nissen et al (red.) Humanistisk pedagogikk I Norden (1-9). Pedagogisk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul (1990). "Involvering og identitetsudvikling". I Følelseseksperter? - om etik og engagement i socialpædagogisk arbejde (105-119). Socialpædagogisk Højskole.
- Nissen, Poul (1989). Fra identitetsteori til praktisk handling. Pædagogisk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul (1988). "Kriminalitet og identitetsudvikling set fra en pædagogisk psykologisk synsvinkel - kriminalprævention i værdiperspektiv". I Tage Andersen, Britta Kyvsgaard og Bent Tullberg (red.), Kan man både være ung og ansvarlig? - om ungdom, kriminalitet og forebyggelse (23-27). Det kriminalpræventive Råd
- Nissen, Poul (1987). "Om undervisning af elever med adfærdsproblemer og psykiske vanskeligheder". I John Aasted Halse (red.) Specialundervisning - et fag i udvikling (52-59). Billesø & Baltzer.
- Ebbesen, Ebbe, Jonathan Geisler, Hans Jørgen Kristensen, Niels Jørgen Jensen og Poul Nissen (1985). Fortid - Nutid - Fremtid i Grønland. Pædagogisk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul (1985). Behandlingsplaner og pædagogik. Pædagogisk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul, Carsten Malmkjær, Allan Stæhr, Alice Ovesen og Kjeld Uldall Nielsen (1984). Institutionsudvikling og pædagogik. Pædagogisk Psykologisk Forlag
- Stæhr, Allan & Poul Nissen (1983). Identitet og udvikling. Pædagogisk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul (1983). Om behandlingskonferencers indhold og tilrettelæggelse. Pædagogisk Psykologisk Forlag.
- Nissen, Poul (1978). Involveringspædagogik - vækst gennem klassemøder med børn og voksne. Gyldendal. 5. oplag, 1983.
Hvordan måler vi, om eleverne lærer noget i skolen og trives?
E-bog DIGITAL ARTIKEL: ”Hvordan måler vi, om eleverne lærer noget i skolen og trives?” af Poul Nissen, udkommet i tidsskriftet Kognition & Pædagogik, nr. 111/112, 2019.
På jagt efter talenterne - hvordan spotter vi dem?
E-bog DIGITAL ARTIKEL: ”På jagt efter talenterne - hvordan spotter vi dem?” af Poul Nissen, udkommet i tidsskriftet Kognition & Pædagogik, nr. 111/112, 2019.
Undersøg
Bog E-bog Mange praktikere skal undersøge, dokumentere og formidle deres eget eller andres arbejde. Men hvordan designer man en god videnskabelig undersøgelse? Hvordan får man styr på undersøgelsens elementer og hvordan formidler man resultaterne på en tilfredsstillende måde? Det giver denne bog svar på.
Videnskabelige tekster -
Bog *OBS: NEDSAT* Elementær indføring i, hvilke krav der stilles til eksempelvis udarbejdelse af en rapport, et speciale, en afhandling eller en artikel i et fagtidsskrift
Formidling af effektundersøgelser
Bog *OBS: NEDSAT* Indføring i, hvordan man tilrettelægger en effektundersøgelse, disponerer sin tekst, vurderer undersøgelsers evidensniveau, udarbejder projektbeskrivelser mv.
Den positive psykologis metoder
Annika Bjertrup, Frans Ørsted Andersen (red.), Gerd Christensen (red.), Iben Kiilsgaard Tømmerup, Jane Grud, Jeanne Nakamura, Jenny Vogel, Julia C. Koch, Karen-Lis Kristensen, Kristina Dinesen, Line Lerche Mørck, Nynne Elholm, Poul Nissen, Silla Jensen, Susann Gjerde, Tatiana Chemi
Bog E-bog Den første danske bog der beskæftiger sig med metoderne bag den positive psykologi. Indeholder bidrag fra en lang række af danske og udenlandske eksperter inden for området.
Assessment- & interventionsguide
Bog E-bog Vejledning i, hvordan psykologen udfører teori- og evidensbaseret udredningsarbejde og på den baggrund udarbejder forslag til intervention.