Danskundervisningen i den danske indskoling spiller en afgørende rolle i at lægge fundamentet for elevernes sproglige udvikling. Fra 0. til 3. klasse bliver eleverne introduceret til de basale færdigheder i læsning, skrivning og mundtlig kommunikation, som de vil bygge videre på gennem resten af deres skolegang. Denne periode er præget af en høj grad af nysgerrighed og læringslyst hos eleverne, og det er derfor essentielt, at undervisningen tilrettelægges på en måde, der både engagerer og udfordrer dem.
Tema
Dansk i indskolingen

Læsningens begyndelse
En af de vigtigste mål i dansk i indskolingen er at lære eleverne at læse. Læsning er en grundlæggende færdighed, som er afgørende for deres videre læring, ikke kun i dansk, men i alle fag. I de første skoleår fokuserer danskundervisningen derfor på at udvikle elevernes fonologiske bevidsthed, dvs. deres evne til at genkende og bruge lyde i ord. Dette inkluderer aktiviteter som rim og remser, lydøvelser og introduktion til bogstaverne form og lyde.
Når eleverne begynder at forstå sammenhængen mellem bogstaver og lyde, introduceres de til simple læsetekster. Det er vigtigt, at disse tekster er interessante og alderssvarende, så eleverne bliver motiverede til at læse. Læreren spiller en central rolle i denne proces ved at læse højt for klassen og vise, hvordan man kan forudsige, hvad der vil ske i en historie, stille spørgsmål til teksten og drøfte ord og udtryk. Disse aktiviteter hjælper eleverne med at udvikle deres læseforståelse og evne til at tænke kritisk over det, de læser.
Skriftsprogets fundament
Parallelt med læseundervisningen begynder eleverne at lære at skrive. I begyndelsen fokuserer undervisningen på at lære eleverne at forme bogstaver korrekt og skrive deres eget navn. Med tiden udvides denne undervisning til at omfatte simple ord og sætninger. Skrivning hjælper eleverne med at konsolidere deres forståelse af bogstav-lyd-forbindelsen og understøtter deres læseindlæring.
Skriveundervisningen i indskolingen er ofte meget kreativ og legende. Eleverne opfordres til at skrive små historier, lave tegneserier eller skrive breve til hinanden. Denne tilgang gør skrivning sjov og meningsfuld, hvilket er vigtigt for at fastholde elevernes motivation. Samtidig introduceres eleverne gradvist til grundlæggende teksttyper, staveregler og sætningsstruktur, hvilket lægger grundlaget for deres senere udvikling som skribenter.
Mundtlig kommunikation
Mundtlig kommunikation er en central del af danskundervisningen i indskolingen. Gennem samtaler, diskussioner og præsentationer lærer eleverne at udtrykke sig klart og lytte til andre. Disse aktiviteter udvikler ikke kun elevernes sproglige færdigheder, men også deres evne til at samarbejde og deltage aktivt i sociale sammenhænge.
I klasseværelset arbejder læreren bevidst med at skabe en samtalekultur, hvor alle elever får mulighed for at komme til orde. Dette kan for eksempel ske gennem fælles samtaler om bøger, som klassen har læst, eller ved at eleverne fortæller om oplevelser fra deres hverdag. At kunne udtrykke sig mundtligt er en vigtig kompetence, som eleverne vil få brug for gennem hele deres skolegang og senere i livet.
Inkluderende undervisning
I den danske indskoling er der en stærk tradition for at arbejde med inkluderende undervisning. Det betyder, at undervisningen tilpasses, så den imødekommer alle elevers behov, uanset deres forudsætninger. I danskfaget kan dette indebære, at nogle elever får ekstra støtte til læsning og skrivning, mens andre får udfordringer, der matcher deres niveau.
Læreren spiller en vigtig rolle i at differentiere undervisningen. Dette kan for eksempel ske ved at tilbyde forskellige læsetekster til eleverne afhængigt af deres læseniveau, eller ved at give nogle elever mere tid til at arbejde med opgaverne. Teknologi spiller også en stadig større rolle i at understøtte inkluderende undervisning, for eksempel gennem brugen af læse- og skrivestøtteprogrammer.
Læseglæde og motivation
En vigtig del af danskundervisningen i indskolingen er at fremme læseglæde og motivation. Det er afgørende, at eleverne tidligt oplever glæden ved at læse og skrive, da dette kan have en stor indflydelse på deres senere læseudvikling. Læreren kan bidrage til dette ved at skabe et inspirerende læringsmiljø med adgang til mange forskellige typer bøger og lærematerialer.
Læselyst stimuleres også gennem aktiviteter, der gør læsning til en social og engagerende oplevelse. Det kan for eksempel være fælles højtlæsning, hvor eleverne skiftes til at læse højt for hinanden, eller læsekroge i klasseværelset, hvor eleverne kan sidde og læse i små grupper. Ved at gøre læsning til en positiv og social aktivitet, øges sandsynligheden for, at eleverne udvikler en livslang læseglæde.
Samspillet mellem læsning og skrivning
I den danske indskoling er der en tæt sammenhæng mellem læsning og skrivning. Disse to færdigheder understøtter hinanden, og undervisningen tilrettelægges ofte, så eleverne får mulighed for at læse og skrive om de samme emner. For eksempel kan en læseaktivitet efterfølges af, at eleverne skriver om det, de har læst, hvilket hjælper dem med at bearbejde og forstå indholdet dybere.
Dette samspil mellem læsning og skrivning er med til at styrke elevernes overordnede sproglige udvikling. Ved at skrive om det, de læser, får eleverne mulighed for at øve sig i at bruge de nye ord og begreber, de har lært, og de får samtidig en dybere forståelse af teksten.
Læreren spiller en central rolle i at facilitere dette samspil ved at vælge læse- og skriveopgaver, der supplerer hinanden og passer til elevernes niveau.
Materiale til danskundervisningen
-
Læs sammen 0-1 KOPIARK
Spiralhæfte med kopiark til Læs sammen 0-1.
300,00 kr. -
Læs sammen 0-1 SKRIVEBOG MED PUSLEOPGAVER * Pakket a 5 stk.*
Skrivebog med pusleopgaver er en del af Læs sammen-læsebogssystemet til 0.-1. klasse. Bogen kan anvendes selvstændigt eller som supplement til andre systemer. Opgaverne er også velegnede til støtteundervisning og repetition af alfabetet.
400,00 kr. -
Læs sammen 1-2 - ARBEJDSBOG DEL 1-2
Brug arbejsbøgerne til Læs sammen, og giv eleverne mulighed for at læse, skrive, lege og arbejde i stationsundervisning med læse- og skriveaktiviteter, som både udfordrer de bogligt stærke elever og hjælper elever i risiko for ordblindhed med at knække læsekoden. Bøgerne kan anvendes med ét opslag pr. uge i 1. klasse og gennemføres på et skoleår. Det er også muligt…
200,00 kr. -
Læs sammen 1-2 - LÆRERVEJLEDNING
Lærervejledning til Læs sammen 1-2
800,00 kr. -
Læs sammen 1-2 - LÆSEBOG
Fortsæt eventyret i Læs sammen 1-2 Historien, der er skrevet i tre sværhedsniveauer, handler om børnene Hans og Frida. Sammen med en flok magiske, sjove væsner forsøger de at redde en truet skov. Undervejs behandles hverdagstemaer som madspild, kæledyr, mobiletik og mobberi, og der lægges især op til at arbejde med trivsel og klasseregler. Læs sammen er et differentieret læsebogssystem,…
225,00 kr. -
Læs sammen - BOGSTAVKORT
29 bogstavkort til ophæng i klassen.
250,00 kr. -
Læs sammen - PLAKATSÆT
Sæt af plakater til Læs sammen-systemet
120,00 kr. -
AKTIV håndskrivning - Lærervejledning
Lærervejledning til AKTIV håndskrivning indeholder mange aktiviteter til kopiering, bl.a. spil og aktivitetskort, der giver eleverne mulighed for at være aktive, imens de lærer.
600,00 kr. -
AKTIV håndskrivning - PLAKATSÆT
Sæt af plakater med bogstavfamilierne og formbogstaverne til AKTIV håndskrivning (A1-format)
120,00 kr. -
STAV 0 - Elevens bog * PAKKET A 5 STK. *
I STAV 0 kan eleverne arbejde med sproget på mange forskellige måder. Der arbejdes med fortælling, oplevelser, lege, sange m.m.
375,00 kr. -
STAV 0 - Lærerens bog
STAV 0 - Lærerens bog knytter sig til STAV 0 - Elevens bog, 5. udgave.
325,00 kr. -
STAV 1 - Elevens bog * PAKKET A 5 STK. *
I STAV 1 kan eleverne arbejde med sproget på mange forskellige måder og få et sikkert bogstavkendskab.
375,00 kr. -
STAV 1 - Lærerens bog
STAV 1 - Lærerens bog knytter sig til STAV 1 - Elevens bog, 4. udgave.
325,00 kr. -
STAV 2 - Elevens bog * PAKKET A 5 STK. *
I STAV 2 skal eleverne arbejde med, hvordan de staver til forskellige ord. De skal arbejde med vokaler og konsonanter, og hvordan man sætter dem sammen til nye lyde. De skal rime og lege med ordene.
375,00 kr. -
STAV 2 - Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser
Lærerens facitbog indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt sproglige og pædagogiske kommentarer.
325,00 kr. -
STAV 3 - Elevens bog * PAKKET A 5 STK. *
I STAV 3 skal eleverne arbejde med, hvordan de staver til forskellige ord. De skal lære om forskellige lyde i ord herunder vokal- og konsonantforvekslinger, lydfølgeregler og endelser. De skal lære om navneord, udsagnsord og tillægsord, og hvordan de sætter punktum.
375,00 kr. -
STAV 3 - Facit, løsningsforslag og didaktiske overvejelser
Facit til STAV 3 - stavning, grammatik, skrivning 3. klasse indeholder side for side-facitliste, forslag til løsninger af opgaver, staveregler samt didaktiske overvejelser.
325,00 kr.